Ravel cîntă Ravel…


Mereu am fost interesat să ascult comozitorii înșiși cîntîndu-și operele. Din păcate, acest lucru nu este posibil pentru artiștii care au trăit și compus înainte de inventarea primelor instrumente de comnservare a sunetului. Pentru cei însă din ultima sută și ceva de ani, acest lucru e posibil. Dincolo de compoiztorii strict contemporani, am putut asculta, de pildă, Debussy interpretînd Debussy. Dar, iată, spre surpriza mea foarte plăcutp. am găsit unul din compozitorii preferați ai modernității cu trei interpretări ale operelor proprii pe Youtube. Sigur, Ravel nu a fost doar minunatul compozitor, ci și un pianist excelent și un dirijor de clasă. În ordine…

Dar mai întîi Pavana… lirică a poetului Adrian Grauenfels

https://books.google.co.il/books?id=P0omDwAAQBAJ&pg=PA83&lpg=PA83&dq=pavana+pentru+o+infanta++adrian+grauenfels&source=bl&ots=1t9mUOz61d&sig=pcrIIhjGdGpWg6S_U39nHUt81tY&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjN4cG03uHaAhUMGuwKHZOSCXoQ6AEIOjAD#v=onepage&q=pavana%20pentru%20o%20infanta%20%20adrian%20grauenfels&f=false

 

Aici Pavane pour une infante defunte

Dincoace Valses Nobles et Sentimentales

Iar aici versiunea pentru pian a celebrului Bolero 

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Ravel cîntă Ravel…

  1. vasilegogea zice:

    …da, Ravel – asemenea lui Enescu, reprezentat al „curentului național” în muzica europeană a începutului de sec. XX (cu care era, din cîte am citit, chiar prieten) – este un muzician complet și extrem de… modern, deși este atașat de istoria muzicii impresionismului.
    A murit, din păcate, prea devreme…
    …mulțumesc, Liviu, pentru aceste momente de mare încîntare!

    Apreciat de 2 persoane

  2. Fercu zice:

    Când am fost la Moscova, într-un restaurant relativ… select, le-am sugerat celor din orchestră ( așa se zice?) să interpreteze ,,Serile de la Moscova”. M-au privit ca pe un ins de pe o altă planetă. Era prin 1985..
    Când am fost în Spania, mă așteptam să tot aud ,,Bolero”, peste tot, având în vedere descendența maternă a lui Ravel. N-a fost să fie. Nici în Franța, unde Ravel a supraviețuit minunat, nu am sesizat că ,,Bolero” ar fi o … religie a sufletelor. Îmi este atât de drag, încât aș vrea să-l aud de pe… buzele tuturor…
    În sălile de concerte, unde sufletele vibrează altfel, Ravel este însă un ales al aplauzelor. Peste tot.
    Mulțumiri pentru Ravel.

    Apreciat de 2 persoane

Comentariile sunt închise.