Cu Kafka la cimitir!


Cînd am primit mesajul de mai jos de la un foarte vechi prieten, mai întîi am rîs de nu mă puteam opri. Mă întrebam și ce naiba l-a apucat să se ocupe de lucruri din astea cînd e încă în floarea vîrstei, oleacă mai mic decît mine. După aceea, mi-am dat seama că a vrut să facă un gest amabil, să-i scutească pe urmași de probleme cînd va veni momentul acela, iar eu sper că va veni foarte tîrziu. Voiam să public mesajul în week end, la rubrica de umor, dar mi-am dat seama că întîmplările trec dincolo de limitele umorului, oricît de negru, sînt de un absurd kafkaian… Public mesajul fără a opera nici cea mai mică intervenție. poate e cazul să tragem învățăminte – cum nu cred în vreo ameliorare posibilă a birocrației, mai bine să știm ce ne așteaptă înainte de ultima intrare pe poarta cimitirului…. În stilul ăsta, oamenii nu vor mai avea chef nici să moară oricît de sătui de viață ar fi!

M-am gîndit să-mi pregătesc mormîntul, ca să fie locul pregătit pentru cînd va veni vremea să trec strada.

Sunt moștenitorul unui fost „loc de veci”, cumpărat de bunicul meu în 1947, la moartea soacrei sale, moștenit de bunica, apoi de tata, pe urmă de mama, iar acum nouă ani, de mine, la moartea mamei. Mormîntul fusese între timp refăcut de tatăl meu, în anii 70.

Pentru a face lucrările de reabilitare a mormîntului, a trebuit să schimb statutul de moștenitor cu cel de „concesionar”, căci locul de veci, care era atribuit înainte pe 33 de ani, acum poate fi confiscat după doi ani dacă nu plătești taxa de întreținere (45 de lei pe an). 

După ce am scris o cerere și am plătit două taxe, una pentru verificarea juridică, cealaltă pentru intrarea în posesia documentului, a trecut peste o lună și am obținut „actul de concesiune”, în calitate de „concesionar”.

Actul poartă cinci semnături, în afară de a mea: CONCEDENT, MUNICIPIUL IAȘI, prin Societatea „SERVICII PUBLICE IAȘI” S.A., DIRECTOR GENERAL Ing. LAURENȚIU IVAN; OFICIUL JURIDIC, Cons. jr. VANDA CAZACU; ȘEF SERVICIU ADMINISTRARE CIMITIRE, MARIAN SPIRIDON; ADMINISTRATOR TOFAN G. Sub fiecare dintre aceste patru semnături stă scris „Îmi asum responsabilitatea corectitudinii și legalității în solidar cu întocmitorul înscrisului”. 

Acestor patru semnături, de la baza documentului, li se adaugă a cincea, în dreapta sus: „SE APROBĂ / PRIMARUL MUNICIPIULUI IAȘI / MIHAI CHIRICA”, întărită prin ștampila instituției.

Am lăsat să treacă iarna și am luat contact cu o firmă specializată în asemenea lucrări, de la care am aflat că trebuie să obțin mai întîi o autorizație din partea administrației cimitirului. Am trecut pe la poarta Eternității, unde este instalată administrația, am făcut coadă, Covid oblige. Clădire mică, hol strîmt, doar un petiționar poate intra pe rînd. Obțin cu greu un formular, după ce sunt „verificat”: nume, adresă, parcelă… N-aveam actul de concesiune la mine.

Înțeleg mai bine reticența în eliberarea formularului: costă 2,50 lei. Pe bonul de casă văd că am fost taxat cu două formulare, deși nu luasem decît unul, dar nu mă pun pentru doi lei și cincizeci de bani. 

Revin în ziua următoare cu cererea completată și cu copii după actul de identitate și după cel de concesiune. Mi se spune că trebuie să indic pe cerere ce anume lucrări intenționez să fac, pentru că în funcție de asta voi fi taxat. Nu știu, n-am discutat cu constructorul, dar accept să plătesc pentru două „cripte”, 35 de lei bucata, la care se adaugă „autorizația execuție lucrări”, 45 de lei, plus „tarif întreținere cimitir”, pentru anul trecut, tot 45 de lei. Total, pe Bonul fiscal, 165 lei, o nimica toată.  Mi se atrage atenția că voi mai avea cîte ceva de plătit cînd voi obține autorizația, peste trei săptămîni, probabil tot cu vreo patru sau cinci semnături. De exemplu, 40 lei exhumarea.

Nu înțeleg de ce și pentru ce acești bani, aceste taxe, de vreme ce nu administrația va face lucrările. Nu știu dacă și firmele de pompe funebre și construcții sunt taxate. În orice caz,  comercializarea morții a luat avînt. 

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

19 răspunsuri la Cu Kafka la cimitir!

  1. Radu zice:

    ca să spun așa, dincolo era mai ieftin!
    …adică la Sf. Vasile, unde am fost „diriginte de șantier” cu 3 ani în urmă, la o așa investiție. cum e aceeași administrație (Servicii Publice SA), e posibil să se fi mișcat piața de atunci până azi: dacă imobiliarele pentru vii evoluează rapid, de ce să nu se întâmple la fel și pe ailaltă lume?…

    Apreciat de 2 persoane

  2. elsadorvaltofan zice:

    Trecut prin aceeasi tacaneala dupa moarte mamei. Ceva mai complicata avand in vedere ca subsemnata nu mai are buletin si ca in Romania procurile, in general, facute la consulate sunt nule. Cand zici ca ai terminat, o iei de la capat.

    Apreciat de 2 persoane

  3. Radu Mârza zice:

    Exhumarea 40 lei? Cred că e ofertă… Scuzați umorul morbid 🙂 Dar Kafka ar fi încântat să citească textul…

    Apreciat de 3 persoane

  4. Poetry855 zice:

    viata nu mai are niciun farmec sacaita cum e de toti contopistii si hartoagele lor nenorocite. degeaba exista computere, programe simple de arhivare, un simplu tabel ar fi suficient.
    dar nu, hartii si hartiute, de toate felurile, cu taxe micute, cat s nu zici nimic si sa platesti, iar la final sa te trezesti cu ditamai suma.
    plus de ata, nici nu mai ai timp de melancolie, de meditatie, de nostalgii, mort-copt devii practic asa, ca intr-un cosmar, executand tot felul de marunte actiuni finantiste, incat, la final, ai impresia ca propria viata e ferfenita, tocata si maruntita in banalitati
    e cumplit.
    si, culmea, cand esti tanar si auzi parintii cum se intereseaza sa rezolve toate astea, te ia lehamitea, o clipa nu iti trece prin minte ca e un gest de iubire sa te scuteasca de toate astea. chiar este.

    Apreciat de 3 persoane

  5. Scepticus Scepticus zice:

    Da, sa mori este un lux. Trebui sa trăiești, ca altfel dai de dracu, daca nu tu in mod sigur cei care trebuie sa se ocupe de hoitul rămas.
    Daca la cimitir măcar banii merg la o instituție aproape publica (in practica primarii si consilierii sunt acționari principali ai primăriilor) când ajungi la biserica totul este in domeniul privat si netaxat. Mutat sicriul 10m din biserica pana la ușa bisericii: 20 lei. Stop, zice administratora bisericii, vad ca acest sicriu este mai greu: afacerea costa 40 lei. Slujba înmormântare preot: 300 lei. Inca o rectificare, sunt 2 preoți: 600 lei. Rectificare 3: sunt doi dascăli: 150 lei x 2. Lumânări, slujbe pre si post înmormântare, încă vreo 300-500 lei. Totul cash.
    Compania de pompe funebre, intre 7 000 si 12 000 lei depinzând de calitatea sicriului, de cați colaci, punți, cate bomboane pe coliva, etc. Totul cash. Si când proprietarul firmei mai este si director de spital iți dai seama ca marele Kafka era lipsit de imaginație.

    Apreciat de 3 persoane

    • Ha, ha, ha! Exceelnte completările! Și bună asta cu administratorul firmei și director de spital meme temps. Și chiar cred că poate fi adevărată. Aici, știu un caz de preot și proprietar de firmă de servicii funebre….

      Apreciat de 2 persoane

      • Scepticus Scepticus zice:

        Este adevărată. In 2019 proprietarul unei firme de pompe funebre din Piatra Neamț era simultan și director la spitalul județean (cel care a ars anul următor) și mai era si proprietarul unei firme de drumuri. De la triajul spitalul direct la frigiderul firmei de ingropaciune pe drumul „reparat” de domnul director de spital. Omul era bineinteles și bine înfipt politic, fusese impus de prefectul PSD.

        Apreciat de 1 persoană

      • Afacere la cheie!

        Apreciază

  6. Anonim zice:

    Putem da lovitura de grarie, cioclilor – ne incineram. Parastasele Ramin, ca sint de sufletul mortului, nu de cadavrul sau.
    Ramine o urna personalizata cu poza-n flacari mistuitului, de tinerete – preferabil. Rami e-n gradina ori pe bacon. Le poti spunel musafirilor: Crinul asta japonez e tata.

    Apreciat de 3 persoane

  7. ontelusdangabriel zice:

    ***// deschid cartea
    deschid aplicația
    informația întâlnește suportul meu emoțional
    mă antrenează înlănțuirea conceptelor
    mă pasionează
    și unde zic că e rezultatul unei chibzuințe patima camuflată îmi mai dă o lovitură
    devin melancolic
    sub asaltul de nestăvilit al afectelor
    însingurarea îmi aduce un spor consistent de suferință
    jocul se reia cu fiecare câmp de cercetare
    de la castalia numerelor și a figurilor
    până la volutele învolburate ale istoriei
    această dependență de simțuri a rațiunii
    evocând un rar soi de scârbă
    până și-n eterul lui gnosis dau de feromoni & giumbușlucuri endocrinologice
    mai grav decât mă așteptam
    cu toate că exercitarea puterii mă avertizase
    zen-ul e încă departe
    prețioasa isihie
    am obținut ceva totuși din acest zbucium calp pe care-l instrumentează orice fel de raționamente
    să nu mă tulbur
    chiar și atunci când par mai ridicol decât un lan de porumb
    chit că acest ridicol îmbracă orice gest al umanității
    să nu mă tulbur
    astfel că deschid cartea
    deschid aplicația
    mă bușește râsul
    salamandre etalându-și colecția de primăvară

    Apreciază

  8. Anca Vlase zice:

    „Nu înțeleg de ce și pentru ce acești bani, aceste taxe, de vreme ce nu administrația va face lucrările. Nu știu dacă și firmele de pompe funebre și construcții sunt taxate. În orice caz, comercializarea morții a luat avînt”-
    Eu inteleg,stimate domn,in felul asta: Statul,pentru ca sta,are nevoie de bani. Banii Statului pentru ca sta sunt obtinuti din buzunarele noastre,celor care fie nu stam pentru a face bani,fie stam „in spinarea Statului” care sta si el.
    In cel de al doilea caz, atunci cand eu stau in Statul care sta pentru ca e de partid si de stat,eu trebuie sa platesc taxa de stat la Stat in Statul in care stau ca sa poata sta si Statul linistit.
    Daca eu stau si Statul sta,cine s-aduca bani la Bugetul de Stat??? Cum as putea sta eu si Statul stand,fara ca Statul,pentru ca sta,sa va perceapa o Taxa de Stat pentru ca nu stati???
    NOI,poporenii,avem un sistem de Stat ciudat: in principiu,noi NU avem voie sa stam,deoarece Statul insasi sta.
    Nu ne e permis sa facem concurenta Statului la stat,asadar Statul,pentru a se intretine stand,sta si gandeste ce taxe sa mai puna.
    Pentru platitorii care nu stau,aceste taxe de stat al Statului sunt futile. Pentru statul insusi,sunt insa utile.
    Concluzia e ca Statul nu poate sta daca platitorii de biruri la Stat stau.
    Pentru Stat,tot ce e de stat sta nemiscat.
    Statul nu produce nimic si toti cei ce nu produc nici ei,nu trebuie sa miste.
    Pentru a accede la locul unde sa stai nemiscat pentru vecie,Statul,in marinimia lui,iti percepe niste „ultime taxe de bun ramas”,dar nu de genul „Adios,muy buenas”,ci de A DIOS!
    Odata platite aceste taxe de bun ramas si mare bun simt economic,Statul isi trage partea leului din statul nostru permanent intru vesnicie.
    Statul a preluat Comertul gata inventat. Nu stiu daca si inaintea erei noastre cum se facea comert,insa acum comertul cu morti e noua forma de Comert International care bag sama o sa devina Comertul Viitorului,si in sensul asta,se vor infiinta Facultatea de Comert Mortuar si Scoala superioara de Management al Mortilor,cu sedii administrative pa toata planeta,cu scopul primordial ca cei care trebuie sa stea, sa stea linistiti ca si-au platit inclusiv ultima taxa.
    Va inchipuiti cat de greu este acum pentru Stat,cand foarte multi batrani care nu au apartinatori mor fara sa isi plateasca ultima taxa?
    Nu va preocupati,Statul are sa-i confiste locuinta, s-o vanda la licitatie cu suma datorata de acela care si-a permis sa se nasca pe datorie si sa moara dator.
    Sinistru suna,desigur,insa nu-i nimic nou…Radem sau glumim, murim si platim. Noua asta ne e menirea atata vreme cat vietile noastre vor depinde de cei de la Stat care stau linistiti numai atunci cand si daca stam si noi nemiscati,astia pe care ne considera Statul daunatori si gandaci.
    Gandac gandesc ca nu-s daca gandesc ca stand,Statul sta,ca vrand-nevrand asta-i menirea Statului: sa ne taxeze pan´ murim ca el sa fie-n vesnicie Lumina Lumii-n pandemie,o afacere de Stat pentru Stat deoarece tot ce-i de Stat,sta.

    Apreciat de 1 persoană

Comentariile sunt închise.