Mircea Dinescu – În mahalalele istoriei


Un excelent editorial al lui MD, care compară revolta „vestelor galbene” de la Paris și alte zeci de orași din Franța și nefercita întîmplare a sculptorului Buculei, autorul lucrării de la Alba Iulia. La Paris, revolta tinde să devină insurecție, s-au înregistrat 4 morți, accidentale, peste patru sute de răniți și alte multe sute de persoane reținute de forțele de ordine. Această știre este difuzată intensiv și detaliat de posturile de televiziune de partid și de stat, nu din interes informativ, ci ca să apere jandarmii de efectele ororilor din 10 august. Trebuie spus că la Paris, cum este cazul masrilor manifestații, casseurtii au parazitat protestele, au atacat forțele de ordine și au provocat distrugeri imense. La Alba Iulia, artistul a fost bătut de forțele de represiune, reținut de poliție și eliberat abia a doua zi! Știrea asta este mai rară în media noastră decît sfințenia în inima unui drac. De ce a fost bătut și reținut artistul: Pentru că a vrut și el să-și vadă opera ănconjurată de atît popor și haidamacilor nu le0a plăcut mutra lui. În sfîrșit, în Franța, popularitatea lui Macron, oricum în cădere liberă, a ajuns la un minim istoric, opoziția cere alegeri anticipate, iar guvernul a făcut cîțiva pași înapoi. La noi… Nu știu ce urmări vor fi, maii ales că se bagă gunoiul sub preș! Îmi imaginez că în imaginea ilustrativă este artistul ocupîndu-se de bravii bătăuși… Poate că în momentul de față, Franța este cumva în mahalaua istoriei, dar noi sîntem cu siguranță în subteranele acesteia, undeva în peșterile în care locuiau primii oameni…

https://www.catavencii.ro/editorial/in-mahalalele-istoriei-2/

unnamed

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Mircea Dinescu – În mahalalele istoriei

  1. Coande zice:

    Dar chiar l-au batut pe sculptor? Doi dinti lipsa? E serios?

    Apreciat de 1 persoană

    • E cît se poate de serios. L-au blocat, bătut și reținut penbtru că era îmbracăt mai ca artiștii, mirosea un pic a prună și nu înțelegea de ce tostă lumea poate să-i vadă monumentul. iar el nu. Cum știi, de altfel, Mircea mu inventează evenimente, doar le comentează în stiilul lui…

      Apreciază

      • eduardantoniu zice:

        Cred ca, momentan, n’am, Slava Domnului, fixuri, dimpotriva, gasesc adesea motive si dovezi sa’mi revizui parerile.

        Mai nou, ajung sa cred, din experiente mai mult la prima mana ori macar relatate la prima mana, ca francezii nu’s mai civilizati ca noi, ca nemtii nu’s mai corecti ca noi, iar, cea mai mare deziluzie personala pentru mine, ca irlandezii get-begeti mint de rup. Cine’o mai face/crede ca mine, atunci tot ca mine sa patasca.

        Insa la faza cu Buculei noi avem deja traditie, domnule. Sa zica merci ca a scapat doar cu atat. Cum il mai chema pe scriitorul care a ajuns sa piarda un ochi in incaierarea provocata de la Tg. Mures din 12 martie 1990 si apoi s’a refugiat la Budapesta? Kincses Eloed? Szocz Geza?

        Apreciat de 1 persoană

  2. Suto Andras, dar el si-a luat-o de la bravii patriioti români. nu de la organe/ În rest, niciun poror nu are doar exemplare perfecte ale umanității, de asta e și recomadabil să judecăm oamenii individual, nu după gintele de csre aparțin…

    Apreciat de 1 persoană

  3. Bogdan zice:

    „Poate că în momentul de față, Franța este cumva în mahalaua istoriei,”

    Astfel de lucruri se intampla in Franta de mai bine de doua sute de ani. Radicalismului si fanatismul mob-ului parizian este bine cunoscut. De la „sans-culottes” si negustoresele de la piata de peste de pe vremea Revolutiei Franceze, la celebrele „petroleuses” care au activat in ultimele zile ale Comunei Pariziene, la marsurile zilelor noastre care au degenerat in violenta si distrugeri. Ce e nou?

    „…iar noi sîntem cu siguranță în subteranele acesteia, undeva în peșterile în care locuiau primii oameni…”
    Generalizarile cam strica, nu cred ca suntem primitivi cu totii, asa cum nici vasta majoritate a francezilor ar fi formata din piromani si vandali.

    Apreciat de 1 persoană

    • Nu la astfel de lucruri mă refeream și la stareas de fapt csrer a generat aceasta reitertare. Stare care e de globală și nu exclud ca Parisul să funcțineze din ca exermplu, ca la 1848///

      Apreciază

  4. Mihaela Grancea zice:

    Generalizarile nu tin, in general. Dar, cazul acesta este stupefiant. E o tragicomedie romaneasca. Daca facem abstratie de datele concrete (brutalitatile propriu-zise) ..pare o parabola.
    Si poate fortele de ordine au crezut ca artistul este un terorist cultural. Erau in alerta. Dansul parea suspect. Vai, Lume!

    Apreciat de 1 persoană

  5. InimaRea zice:

    Aș zice că-i de privit adecvat bîrfa cu parfum de credibilitate marca Dinescu. Adică, de gustat umorul dar și de privit circumspect diversiunea logică menită a spori impactul textului. Ca aici: …fost-au băgați la beci patru sute de cetățeni într-o singură zi, din pricină că s-au luat la palme cu capitalismul.
    Nu-i ca la parastasele noastre – nasol momentul, mișto coliva? Ăia au incendiat centrul Parisului dar ce spectacol de sunet și lumină, n’est pas?
    Diversiunea-i cam așa: cazul sculptorului care-ncălca regulile protocolului SPP petru siguranța președintelui țării – și care-a fost dus de-acolo fiindcă devenise prea elocvent, probabil – este-n oglindă cu al proiectantului Barajului Vidraru.
    Las deoparte-ntîmplarea că Dinescu n-a fost acolo, cînd cu inaugurarea barajului dar mă-ntreb dacă el – și cei ce iau de bun tot ce zice – știu cum e cu proiectarea asta. O sta-ntr-un singur om? Și ăla, ”șifonat și mirosind a dulceață de prune”? Adică, mangă de beat?
    Or, dacă lumea curioasă-l știe pe artistul plastic autor al statuii de la Alba Iulia, de numele inginerului aceluia nici măcar Dinescu n- are habar – și nici n-are nevoie să aivă devreme ce-a dovedit că ce mi-e SPP, ce mi-era Direcția V a Securității?
    Dar ia să ducem nițel mai departe ideea că ”nu s-a schimbat nimic”: cînd cu Vidraru, Dinescu poate că încă mai bîntuia Fierbinții – Deal-Vale, oricum ne-blagian.
    Apropo, știți de unde-i vine numele, localității? De la cîrnații săi pe grătar.
    Cînd cu Alba Iulia, moșierul oltean versat în politică și delicatese – în urma stagiului la CNSAS – e noul Ioan Gură de Aur al presei de scandal (politic).
    Or, realitatea pură și dură-i că președintele țării e prizonierul SPP – obligat prin lege să se conformeze protocolului de pază și securitate pus în operă de unitatea asta antitero. Mai țineți minte ce zarvă a provocat Băsescu, cînd s-a dat cu mașina de capu’ lui? E-adevărat că Emil Constantinescu s-a plimbat pe la Universitate ”ca un om normal” dar și-aceea a fost tot o prostie, de cînd cu Olof Palme – premierul suedez care mergea și el la teatru cu nevasta, ca tot omul – și și-a luat un glonț în cap pe chestia asta. ”Al nostru” a scăpat mai ieftin – i-a fost aruncată o călimară cu cerneală-n ochi al’dat’ – și-a fost de-ajuns, i s-a potolit curajul.
    Bine, înțeleg pînă și eu că toată povestea asta-i în contextul faimosului 10 August, cînd cu Piața Victoriei. Și că toată lumea bună are datoria civică de-a merge sholder to sholder împotriva ”structurilor de forță” ale PSD/ALDE. După schimbarea guvernării, însă, cum facem – le folosim tot pe-alea ori inventăm altele?
    Ca tot omul de Moș Nicolae, îi urez lui Dinescu să beneficieze de protecția organelor bune cînd s-or lua țăranii la palme cu moșierii de la Dunăre. c-așa-i în subteranele istoriei, răscoală – nu revoluție.

    Apreciat de 1 persoană

    • Păi, cred că e cam multă exgeză pentru un text, mai degrabă literar, bun desigur, în care Dinescu nu cred că se chinuie să facă diversiune, ci pur și simplu își pune la lucru o capacitate asociiativă demnă de invidiat…

      Apreciază

  6. Ovidiu zice:

    Cititi, va rog, articolul lui MD.
    Chestia cu „doi dinti lipsa” si „mirosea a pruna” se refera la sculptorul Constantin Popovici nu la sculptorul Mihai Buculei.
    Acesta (Constantin Popovici) n-a proiectat barajul Vidraru, cum zice antescriitorul InimaRea, ci a realizat Statuia lui Prometeu cu fulgere în mână, de lângă Barajul Vidraru.
    De altfel, ce-a patit el la Vidraru e floare la ureche fata de ce-a patit opera lui de la Oradea (Monumentul Independentei). A fost demolata pentru a se construi in loc Catedrala Ortodoxa.
    Apropo, barajul de la Vidraru a fost proiectat de un faimos inginer, Radu Priscu. De altfel, incepind cu 2016 ( 50 de ani de la inaugurare) barajul de la Vidraru poarta numele proiectantului.
    In plus, pe linga can-canuri ( bune si ele!) e bine de stiut si lucruri interesante si deosebite:
    la proiectarea barajului de la Vidraru s-a utilizat un computer romanesc (construit la Politehnica din Timisoara in 1961.
    Astept bancuri!!!

    Apreciat de 1 persoană

Comentariile sunt închise.