RIP Andrzej Wajda


 

andrzej-wajda

Astă noapte, a plecat dintre noi marele regizor polonez Andrzej Wajda, la cîteva luni după ce împlinise 90 de ani. AW a fost nu doar unul din cei mai mari regizori ai lumii, laureat Oscar pentru întreaga operă, ci și, alături de Andrei Tarkovski, regizorul estic care a marcat puternic viețile a mai multor generații de cinefili estici. Îmi amintesc acum toate filmele sale, de la Cenușă și diamant la Pădurea de mesteceni, de la Omul de marmură la Omul de fier sau de la Canalul la Katyn… Îmi mai amintesc cum am văzut Katyn într-un cinema din Cracovia, în săptămîna lansării, și că am înțeles aproape totul, deși polona mea se limitează la cîteva zeci de cuvinte și expresii uzuale. Wajda este unul dintre cei circa 10 regizori din istoria cinematografiei cărora le păstrez filmele pe DVD-uri. Zilele acestea, le voi revedea, unul după altul… Andrzej Wajda va fi înmormîntat la Cracovia, orașul pe care l-a iubit atît de mult toată viața.

Pe lîngă linkul către articolul BBC. pentru care îi mulțumesc lui Edi Antoniu, adaug și pe cel către articolul din Wikipedia, pentru cei care vor să-și rememoreze mai bine viața și opera marelui artist.

http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-37603756?post_id=1836274996598330_2134150856810741#_=_

https://en.wikipedia.org/wiki/Andrzej_Wajda

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

40 de răspunsuri la RIP Andrzej Wajda

  1. mihaela grancea zice:

    RIP El, Tarkovski, Kurosawa si Fellini sunt preferatii mei. „Padurea de mesteceni” m-a bantuit cateva luni. Pelicula am vazut-o in facultate, la Cinemateca.

    Apreciat de 2 persoane

  2. Angelica Butnarasu zice:

    Cind cineva pleaca dintre noi, se produce un dezechilibru, intre cei ramasi, buni sau rai. Balanta este inclinata acum pe negativi, de asta se spune ca am pierdut…(din partea ailalta, nimic, nimic…).Bine, vom fi repartizati pe alte Planete, dar pe Pamint cine va ramine? Repartitia a inceput…valuri de Artisti au dezechilibrat ARTA prin disparitia lor, cei ramasi, musai trebuie sa munceasca mai mult. Revino pe Fb., Liviule, zeci si zeci de intrebatoare telefoane de tine, primesc, este un gol, antrenai multa lume..
    Padurea de mesteceni m-a tulburat nespus, totul era atit de real, autentic si dramatic…Fellini, Antonioni, Bergmar, o perioada de mare glorie aCinematografiei…irepetabila, cred… RIP,A.Wajda.

    Apreciat de 1 persoană

  3. Angelica Butnarasu zice:

    Da, asta am facut, i-am indemnat sa te caute pe blog; acum doua zile, un mare admirator al tau si prieten cu mine pe fb., ViorePavel, ti-a postat o frumoasa fotografie exprimindu-si parerea de rau, de lipsa ta…si a primit multe lik-uri, atunci am scris si eu un text calduros, sa te caute pe blog, de altfel Dl.Pavel iti posteaza o multime din lucrarile tale, cu succes…Esti un fel de Starrockliterar…

    Apreciat de 1 persoană

  4. eduardantoniu zice:

    Am aici o evocare de fapt a celei de’a doua profesoare de istorie din anii formarii mele la liceul „Garabet Ibraileanu” din Iasi, doamna Silvia Toltea. In evocare insa e mentionata si o pre-vizionare in cerc restrans a filmului „Pamantul fagaduintei” la intreprinderea cinematografica locala, al carei director era pe atunci domnul Constantin Toltea, sotzul doamnei profesoare. Evocarea e facuta de o fosta eleva, mai mare, care, pe atunci, se numea Doina Stanculescu. Sper sa va placa mentionarea:

    http://www.romlit.ro/previziunea_d-nei_toltea

    Apreciat de 1 persoană

  5. corina1111 zice:

    R.I.P. Andrzej Wajda, cu mare recunostinta. Primul film pe care l-am vazut a fost „Cutitul in apa”, apoi Kanal. Ambele in Preoteasa. Eram atat de multi in sala, incat la Kanal am stat pe jos, aproape lipita de ecran. Insa, atunci nu stiam ca voi retrai, pe viu, senzatiile de atunci. Genial regizor!

    Apreciat de 2 persoane

  6. corina1111 zice:

    Ups! Aveti dreptate! Dar nu stiu de ce, in mintea mea a ramas Andrzej Wajda. Nu-i de vina studentia, ci mintea mea de acum. Oricum, Kanal m-a marcat profund. Multumesc mult, dle profesor.

    Apreciat de 1 persoană

  7. corina1111 zice:

    Multumesc frumos. Cine stie, poate Polanski dorea sa fie si el pomenit (evocat), in lista aceasta a celor mai mari regizori.
    Da, Pamantul fagaduintei este a lui Waida: http://www.mediafax.ro/cultura-media/andrzej-wajda-a-murit-celebrul-regizor-polonez-avea-90-de-ani-15785808

    Apreciat de 1 persoană

  8. Frate,ai parasit Facebook-ul si bine ai facut!!!A trecut ceva timp de atunci, iar eu ma bucur ca nu iti mai pierzi timpul cu cei care iti mincau din energie.De fapt nici nu ai plecat, intrucit multe dintre postarile tale de pe blog apar pe multi pereti care apartin celor care te IUBESC!
    http://magazinweb.net/film-padurea-de-mesteceni-brzezina-the-birch-wood-1970.html
    http://www.filmetraduseonline.ro/2016/06/czlowiek-z-zelaza-film-1981-omul-de.html

    Apreciat de 1 persoană

  9. mihaela grancea zice:

    Ce bine ca ne-ati oferit oportunitatea de a revedea niste pelicule.
    Eu nu am FB. Mananca din energia pe care trebuie sa o cheltuim in atta parte. Un blog este cu totul altceva

    Apreciat de 1 persoană

  10. R.I.P. Andrzej Wajda.

    Apreciat de 1 persoană

  11. mihaela grancea zice:

    da, interesant…existenta dupa FB.
    Nu e vorba despre Cenusa si diamant in care actiunea se petrece dupa cel de al doilea razboi mondial, ci de filmul istoric Cenusa, despre „solutia napoleoniana” de refacere a statului polonez-

    Apreciat de 1 persoană

  12. d.p. zice:

    am postat pe FB aricolul tau
    despre Wajda, ca sa afle si studentii nostri despre acest urias artist din Est !

    Apreciat de 1 persoană

  13. dorin popa zice:

    Acum, postarea a fost preluata de actrita Catinca Tudose pa FB-ul propriu.

    Apreciat de 1 persoană

Comentariile sunt închise.