Liviu Antonesei – Smerită propunere pentru rezolvarea crizei economice care va urma celei epidemice


Am gîndit textul mult. Am făcut asta ieri, dar l-am scris azi, cam de la 10 la aproape 6 p. m. Sigur, între timp, am mai scris și jucăria postată anterior, am mai răspuns la mailuri, am comentat pe blog, am răsfoit presa electronică. Îmi dau seama că e foarte lung și că plecat la drum cu gîndul unui eseu, am ajuns la un eseu articol, pentru că în partea a doua am avut nevoie de multe exemple și factologie, ca să sprijin argumentația, să nu risc să mă trimită proștii iar la cremenal. Sigur că, la cît de bogată este în proști patria, riscul nu este complet exclus. Și alte riscuri legate de accesibilitatea textului. De aceea, instig la lectură rapidă, preluarea nu este doar permisă, ci chiar dorită, iar dacă se întîmplă ceva cu postarea asta, pot trimite textul pe mail, ca pe vremea cenzurii de război!

Liviu Antonesei – Smerită propunere pentru rezolvarea crizei economice care va urma crizei epidemice

Mereu l-am iubit pe Swift, îl iubesc și acum și mă gîndesc că va fi una din lecturile mele preferate și pe lumea cealaltă, dacă lectura va mai fi o ocupație îngăduită de diriguitorii acelei lumi. Pe cînd eram tînăr și la trup atît de curat cît era cu putință în vremurile acelea în care apa caldă, săpunul, șamponul și detergenții deveniseră produse la fel de rare ca metalele rare, ba poate că eram oleacă mai curat decît media, că procuram de pe piața neagră produsele cu pricina la prețuri similare cu cele ale respectivelor metale, pe urmele marelui Jonathan, am scris o Smerită propunere pentru dezvoltarea biciclismului ca soluție a ieșirii din criză. Criza de atunci, se înțelege, criza finală, de sistem a vechiului regim. Am scris eseul acela din disperarea legată de penuria multilateral dezvoltată, dar și din umanism și patriotism. Pentru că de pe vremea accea îmi iubeam aproapele, iar dragostea de țară vibra constant în pieptul meu, pe atunci încă de aramă, dacă nu cumva de oțel inoxidabil…

Din nefericire, nici o publicație n-a dorit să publice acel eseu, în ciuda umorului cu care îl împănasem, ca să înșel vigilența neabătută a cenzurii. Am mai păcălit eu cenzura, dar atunci nu mi-a mers. Dar asta n-a fost destul, pentru că textul mi-a fost sustras din geanta de umăr care nu mă părăsea niciodată, împreună cu un set de scrisori de dragoste. Sustragerea a fost opera unui coleg de serviciu, pe care l-am regăsit în partea din dosarele de urmărire penală printre turnătorii mei eminenți, harnic și competent, dădea și sfaturi psihologice securiștilor – cum să mă ia pentru că sînt imprevizibil și reactiv. Asta s-a întîmplat într-o zi cînd am fost duși cu turma la muncă patriotică, că volunară nu era! Lipseam constant la asemenea acțiuni, dar atunci era o zi de primăvară frumoasă și era vorba despre Grădina Botanică, pe care mereu am iubit-o și prin care mi-am plimbat mai toate iubitele!

Într-o bună zi, omul nostru a trebuit să plătească pentru multele sale ticăloșii, dar din păcate cumva colateral, soarta lovind în jurul său, în membri ai familiei sale. El însuși a trecut cu bine printr-un cancer la începutul anilor 90 și, din cîte știu, e încă printre noi. Poate că Dumnezeu l-a iertat ca să-i ofere șansa suferinței, a regretelor, a căinței. Nu știu, nu cunosc gîndurile, intențiile și scopurile divinității, mă gîndesc doar că, măcar uneori, Domnul este excesiv de optimist în ce privește natura umană, în general, și ființele omenești în care se întrupează, în particular. Sau cine știe? Dacă sîntem rodul planului său, după cum susțin puzderie de teorii, poate că el știe mai bine decît noi toți cum stau cu adevărat lucrurile cu acea natură și cu ființele care sîntem…

Acum, este iar criză, una legată de lighioana microscopică și chinezească, deja însoțită de cea economică, iar aceasta la apogeu va fi ceva ce n-a mai cunoscut planeta aceasta nici începînd cu 1929, încheiată în fapt prin 1939, nici începând cu 2008-9, căreia criza actuală îi va fi firească, dacă este ceva firesc!, continuare. Și cum e criză, cum zburdă în mine umanismul și patriotismul, de nu cumva chiar paneuropenismul și mondialismul, doamne iartă, multe am de dus în spate! Și cum vine o criză, acum chiar două la pachet, cum zburdă sentimentele astea generoase în mine, cum mă apucă „smeritele propuneri”. Îmi pare rău că a dispărut cea din anii 80, mi-ar fi putut servi drept model, așa trebuie să inventez tot, că nu-mi amintesc decît ideea generală, bună pentru criza de atunci, dar nepotrivită pentru cele noi…

De unde plecăm? De la evidența că actuala clasă politică a lumii nu va rezista, populațiile nemulțumite o vor arunca la coșul de gunoi al istoriei. Sper doar că nu va fi un proces isteric, că nu-i vor arunca și fizic pe acești incompetenți siniștri, aceste triste exemplare antropologice, ci unul calm politic și, de bună seamă, juridic. Acești sinistroizi vor trebui trecuți prin tribunale și trimiși la o binevenită meditație asupra prostiilor și ticăloșiilor lor. De bună seamă că liderii transnaționali, care acum se declară și ne declară nepregătiți pentru a face față situației, vor trebui să dea cu subsemnatul în fața unui tribunal internațional, poate al unuia după modelul Nürnberg, pentru că victimele nu vor fi mai puține. Dacă sînteți nepregățiți, de ce morții voștri v-ați aruncat în fruntea Europei? Numai după cașcaval și privilegii de care înainte aveau parte doar regii și prinții? În loc să elaborați planuri strategice pentru întîmpinarea riscurilor și amenințărilor de acest fel – și avertismente ne-au dau SIDA, Ebola, SARS – marile voastre probleme erau forma roșiei și dimensiunile castraveților, ca să nu mai vorbesc despre persecutarea fascistă a fumătorilor. Numai despre banala varză ați izbutit să comiteți peste 60 de pagini! Nu adaug toate varietățile de varză că se sparie gîndul, vorba cronicarului! Tot unui asemenea tribunal vor trebui să facă față și plutocrații care v-au creat și care vă mînuie din sfori ca pe niște păpuși ce sînteți! Sigur, mai ales cei care profită și de actualele crize, și nu vor ieși gata falimentari la capătul acestora.

Cît despre politrucii din liga a doua, cei naționali, vor trebui să înfrunte mînia propriilor lor popoare. Încă o dată, cum detest violența, mai ales pe cea fizică, sper că mînia se va exprima în limbaj politic și juridic, nu cu armele și bîtele. Condamn din start orice manifestare de violență împotriva oricui, inclusiv ideea nebunească de a recurge la armată și forțe paramilitare, pentru a scălda în sînge revoltele previzibile. Acești nătărăi trebuie să plătească, dar conform legii, a legii comune, nu în anomie sau prin legislație excepțională, încropită ad hoc. Cum ar putea rămîne nejudecați liderii chinezi care au ascuns două luni epidemia, zădărnicind astfel posibilitatea de a o stopa și contribuind la exportul acesteia în cele patru zări? Cum ar putea să nu dea socoteală alde Trump și Johnson, care au rîs vreo două luni de pandemie pînă să ia primele măsuri. Nu mai spun că ultimul, ca și liderii olandezi nu s-au gîndit să lupte cu ea, ci au mizat criminal pe așa-zisa „imunitate de turmă”. Da, e traducerea devizei Imperiului Britanic, care nu mai există, și a celei a partidului conservator, care va ieși zdruncinat. Frumos, să moară cîti e nevoie, numai noi să trăim! A renunțat la tîmpenia asta nu din vreun umanism regăsit, ci atunci cînd și-a dat seama că nici la Brexit, nici la parlamentare  nu l-au votat junii și-și asasina propriul eletorat! Iar Rățoiul, prin tentativa de a pune monopol pe vaccinul german a comis și un fel de infracțiune trans-națională! De Micron, ce naiba să mai spun? Știa la finele lui ianuarie tot ce se știa despre virus și contagiozitatea acestuia, dar a organizat alegerile anticipate! Acum Franța galopează să întreacă Italia și Spania la numărul de infectați și de morți!

Bun, și după ce au tergiversat cît au putut luarea unor măsuri eficiente, băieții ăștia s-au descoperit brusc războinici. Parcă sînt niște soldăței de plumb care brusc au schimbat tabăra. Au lucrat cot la cot cu virusul și acum au trecut de partea poporului! În ultima clipă, dacă nu chiar mult prea tîrziu, toți luptă, pînă și Dna Merkel, deși de obicei mai blîndă și, pe deasupra, aflată în carantină. Oricît de incredibil pare, s-a trezit și Ficusul nostru național și luptă și el, nu oricum, neicusorule, nu doar pentru nația neglijată atîta vrene, ci pentru tot mapamondul. Că doar e mare și mult prea odihnit! Mă uit la el, mă amuz, dar mi-i și cumva milă, că doar sînt umanist, când îl văd cum se strofoacă să transmită bietului norod niște mesaje mobilizatoare, atît de terne și inutile, fără măcar meritul informațional al celor transmise de celebrul Comitet. Mai că i-aș recomanda să se ducă la ski, dacă stațiunile din Austria n-ar fi așa de contaminate. Da, acolo lăcomia chiar a bătut pandemia care și-a luat revanșa! Știu eu, poate în Norvegia, Islanda, Țara de Foc, că vor fi fiind mai ocolite de lighioana asta așa de insidioasă!

Și pentru că am ajuns la oițele noastre, să vedem cum stăm noi și ce am avea de făcut. Pentru început, constat că formula „norocul românesc”, cu care se încheia capitolul despre primul război mondial dintr-o celebră enciclopedie interbelică, pare adevărată, cel puțin pînă acum. Virusul a sosit cu o întîrziere de trei săptămîni față de Italia, de pildă și, deși „italienii” noștri s-au străduit cît au putut, o fac și acum, a evoluat mult mai calm decît în alte părți. Numărăm deocamdată cu sutele bolnavii și în unități morții din țară, cazurile fiind asociate cu comorbidități grave. Naiba știe, poate că tratamentul care merge la Timișoara merge și în alte părți, poate vreunul din multele vaccinuri la care se lucrează iese mai repede, poate că vremea călduroasă va domoli virusul, poate vor fi de ajutor și măsurile de îngrădire a răspîndirii vor avea vreun efect, deși „italienii” bîntuie din neam în vecin, se țin de chefuri și îi doare în bască de autoizolare, iar popalăii încă mai țineau duminică slujbe cu sute de oameni, pe care îi împărtășeau cu o linguriță unică, nu de unică folosință. Acum, dacă au fost trumiși în judecată, poate se mai liniștesc. În angajamentul citit azi, n-am încredere, mereu își iau angajamente pe care le încalcă! Prin urmare, până acum, ne-a ajutat norocul chior! Dar fiind chior, s-ar putea ca la un moment dat să nu ne mai vadă! Avem noroc, deocamdată, și cu economia, avantajul relativei subdezvoltări. Sigur că au fost lovite mai ales marile capacități productive, dar poate ajutorul guvernamental le va ajuta să nu decedeze. Mai ales că, în diperare de cauză, a dat liber la depășirea deficitului bugetar și sare și cu ceva bani. Bursa e destul de mică, iar singurul domeniu în care sîntem efectiv buni, industria IT, nu cade, ci crește, ajutat și de munca la domiciliu – și a celor din domeniu dar și a celorlați, delocalizați. Să fie primit!

Dar pandemia va trece, criza economică va crește, sigur după proporțiile economiei noastre, dar va crește. Nu ne vom prăbuși ca marile economii, că nu avem de unde. Ce vom face? Cu clasa noastră politică pare cel mai simplu. Avem și aici norocul că atît de mult s-a discreditat în timpul ultimelor trei guverne PSD și nu știu exact cîte liberale, că se va cam autodizolva de la sine. Asta nu înseamnă deloc că vinovații de top pentru situația în care ne-au prins crizele succesiv/ cumulate nu vor trebui să dea socoteală. Sigur, unul dintre vinovați e deja la pușcărie, dar pentru fapte mărunte față de promovarea și prăbușirea a trei guverne și distrugerea, prin gravă compromitere, a propriului partid. Dar vinovații de „zădărnicirea răspîndirii molimei” sînt mult mai numeroși, începînd cu pomenitul Ficus și partidul său de suflet. Joaca iresponsabilă de-a „guvernu mieu” și anticipatele cînd virusul ne intrase pe ușă e vina lor. Nu mai spun că era să ajungem la un Cîțu premier! Nu că LuCovid Orban ar fi vreo lumină, mai ales că de o bucată de vreme conduce guvernul din autoizolare! Dar toate jocurile astea au însemnat pierdere de timp, cheltuire de energii, ba chiar contribuții directe la răspîndirea virusului, de-ar fi să ne gîndim numai la amiralul fără flotă!

În fine, un mare noroc al nostru este faptul că BOR a acumulat o avere uriașă! Nu era mică nici pe vremea comuniștilor, dar acum a devenit cea mai mare corporație din România. Pentru contribuția directă la propagarea epidemiei, BOR va trebui să plătească. Cei vinovați direct de aceste fapte reprobabile, dar și cei care i-au încurajat, nu i-au înpiedicat, au închis ochii etc. vor trebui să răspundă în fața justiției pămînești, pînă va veni vremea celei din ceruri. Miile de cazuri de contaminare, sutele de morți – e varianta optimistă -, care vor surveni în urma evenimentelor spectacol – marșuri, procesiuni, slujbe, împărtășiri fără respectarea regulilor minime de igienă etc. – sînt ușor de documentat, nu doar pentru că avem filme, mărturii și fotografii, ci și pentru că experiența altor țări, mai avansate în molimă!, ne arată că traseul epidemiologic poate fi stabilit cu exactitate. În sfârșit, ierarhii a căror vinovăție legală nu poate fi dovedită, ar trebui să-și asume uriașa vinovăție morală – să se retragă o vreme la mînăstire și să se căiască. Cum a făcut Patriarhul Teoctist, chiar dacă acela a fost adus înapoi de succesor ca să-și aranjeze succesiunea. Și măcar a fost o gazdă demnă pentru Papa Ioan Paul al II-lea!

Dar plata în ordine juridică și morală e ceva, cea în fața lui Dumneeu e altceva și cu totul altceva este plata în resurse pentru refacerea țării. Cum nu mă aștept ca BOR să procedeze la donații uriașe, cum a procedat biserica din Grecia la vremea marii lor crize, va trebui procedat la o expropiere în interes național. Mai ales că o bună parte a acestei avuții a fost obținută în marginea legii sau de-a dreptul ilegal, datorită slabiciunii statului – și a lăcomiei unor reprezentanți ai acestuia, care ar trebui în sfîrșit anchetați – și prin bunăvoința Justiției. În ciuda faptului că legea restituirilor se referă exclusiv la bunurile confiscate de regimul comunist, cea mai mare parte a bunurilor recuperate fuseseră supuse expropierii averilor mănăstirești din vremea lui Cuza! O altă parte a bunurilor sînt daruri inexplicabile logic și economic ale unor politruci vremelnici, cum ar fi sediul Patriarhiei, fostul sediu al Parlamentului pentru cei care au memoria scurtă, aproape toate hotelurile PCR din județe, sediul studioului de televiziune din Iași, terenuri, acareturi, păduri. Cele potrivite ar trebui rechiziționate pe durata pandemiei, apoi recuperate în termeni legali, inclusiv prin naționalizare. Proprietatea este sacră și inviolabilă deigur, nu însă și cea obținută prin încălcare legii…

Aceste măsuri nu pot fi luate de actualii guvernanți, nici de actuala clasă politică în întregul său care, cum sper, va fi măturată de cele două crize. Sigur că vor avea un răgaz, măcar pînă la finele pandemiei, că înțeleg despre ce este vorba, deci inclusiv că stau sub amenințarea disoluției. Nu-mi fac iluzii, dar nu prea schimbi echipa în asemenea împrejurări. Îi vom judeca, din toate punctele de vedere după ce trece încercarea asta, pardon războiul, uitasem că ei sînt niște războinici, deși am fi avut nevoie de niște minți lucide, ordonate, capabile să ia decizii rapide, adesea instant! Sigur că nu sînt în stare, dar vom vedea la sfîrșit ce facem cu ei. Știm un lucru și mai greu, să găsim ce să punem în loc…

22 – 23 Martie 2020, în Iași

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

49 de răspunsuri la Liviu Antonesei – Smerită propunere pentru rezolvarea crizei economice care va urma celei epidemice

  1. mihaidg zice:

    Multe din cele pe care le zici sunt antologice. Fostul nostru coleg la care te referi e S(A)G?

    Apreciat de 1 persoană

  2. Un text dur, însă foarte adevărat. Poate sunt ocupați și nu te cenzurează. Felicitări și să vedem dacă se întîmplă ce spui!

    Apreciat de 1 persoană

    • Să vedem și dacă mă blochează adunătura asta de cretini neisprăviți și dacă se întîmplă ce trebuie să se întîmple. Nu că spun eu, dar nu va fi altă soluție în afara unei explozii globale. Lumea va ieși prost din situația asta de dublă criză și va avea nevoie de vinovați. Sigur că pot încerca chiar ei să lase lest, să arunce umilitor niște țapi ispășitori, dar am dubii că va fi destul….

      Apreciază

  3. alpinus zice:

    Am salvat (preluat ) textul. De acum e deja și pe un hard extern.

    Apreciat de 1 persoană

  4. Virgil zice:

    Problema este alta domnule Profesor. Se zicea scapam de dracu dam de tacsu . Daca va uitati cine se pregateste in USA de exemplu sa ia puterea vorba dumneavoastra „se sparie gandul” . Iar la noi avea mama o vorba „nu are mama ca ti-ar da 🙂 ”

    Cat priveste UE eu nu am avut nici odata o parere bune. Chiar daca cumva noi am iesit din mlastina cu ajutorul lor astfel acum eram ca unele din fostele republici sovietice din gama la sfarsit cu STAN unde fostii presedinti sunt „alesi pe viata „. Bine se pregateste si Putin da asta e o discutie pentru mai tarziu 🙂

    Apreciat de 1 persoană

    • Eu n-am spsu că vitoarea putere trebuie să fi compusă din actualele opoziții. Cred că am scros asta, este maăturarea claselor politice în întergime, reunite, succesivecă amajuns în rahatul ăsta multidimensional, cu virusul pe post de bomboană pe colivă prin eforturile lor cumulate, succesive și simultane! Nu vorbesc despre înlorutea Dracului cu tată-su sau ficioru-su, ci despre deparazitare,,,,

      Apreciat de 1 persoană

      • Virgil zice:

        Domnule Profesor , sunteti singurul pe care-l stiu care a fost in politica fara sa se imbogateasca sau alte avantaje mai mult sau mai putin materiale. Chiar credeti ca oameni de buna credinta sunt lasati sa ajunga la putere ? Si stiti bine de ace ati plecat din politica

        Apreciat de 1 persoană

      • Nu trebuie să fie lăsați, ci să dorească și să lupte pentru asta, dacă chiar doresc. De altfel, nici nu sînt sigur că avem nevoie de politicieni, sănt mai libertarian de felul meu… Mulțumesc pentrrj vorbele bune…

        Apreciază

  5. atent zice:

    „actuala clasă politică a lumii nu va rezista, populațiile nemulțumite o vor arunca la coșul de gunoi al istoriei. Sper doar că nu va fi un proces isteric, că nu-i vor arunca și fizic pe acești incompetenți siniștri, aceste triste exemplare antropologice, ci unul calm politic și, de bună seamă, juridic.”

    Nu exista procese calme la acest nivel, stii bine, miscari gen vestele-galbene se pot inmulti.
    In Franta sunt deja furiosi ca au fost mintiti de presedintele-filosof-mercantilist.

    Apreciat de 1 persoană

    • Eu nu am exprimat decît o speranță, nu am pus un diagnostic! Se pot salva de mînia poporală dacăși iau piciorele la spinare, prin ceva paradisuri, ca au furat destul să aibă mijloace. După aceea, cu dificultățile extrădării cu mituirea politrucilor locali, că au mîna deja antrenată pe jaful Estului, prun tergiversări avocățeșști etc, trece vița cu bine și mor de moarte bună în patul lor! Bun, dacă vor dori confruntarea cu propriile popoare se schimbă calimera, că nu știi de unde vine vreun Fidel, de unde veeun fascistul psta brazilian care are boala, de unde….

      Apreciază

  6. Dumitru Ungureanu zice:

    „Modelul Nürnberg” s-a lăsat cu nişte execuţii, pentru că a fost o tabără învingătoare… „Modelul” românesc 1989 s-a lăsat cu două execuţii penibile şi cu renaşterea vechilor politruci sub formă de afacerişti, politicieni, oameni de partid şi de stat. Ce scrii tu că ar trebui să se întîmple, musai să aibă ceva din revoluţia cubaneză a lui Castro şi Che, ca să schimbe ceva. Altfel, cum ştim, ăştia – nu doar ai noştri – se replică mai repede şi mai bine decît agentul ăla din Matrix…

    Apreciat de 1 persoană

  7. Georgina zice:

    Nu pot gandi in afara schemelor deci nu pot gandi, punct. Ati pus degetul pe rana, domnule profesor. La noi la Timisoara vindecăm miraculos Efectele dar din Iasi pare sa vina Vindecarea fundamentala. Daca criza a pornit de la bani (citește, putere si privilegiu), de acolo trebuie sa vina vindecarea. Or, si orbi – Dragostea e oarba? Justitia e oarba? – sa fim si tot vedem… Caci cu noi este Dumnezeu!

    Apreciat de 1 persoană

    • Nu, la Timisoara nu se vindeca miraculos, se folosesc citeva scheme de tratament si acolo pare sa se aplice cea mai buna. Dacă se verifică pe nai multe cazuri va fi preluat=o și în celelalte spitale. Bun, e și șansa unor pacienți mai mult tineri și fară co-morbidități… În rest, da, trebuie să lucrăm la și cu mințile noastre..

      Apreciază

  8. Georgina zice:

    Si referitor la solutie? Cat de greu este sa spui, cu noi este Dumnezeu in afara BOR? Eu pot.

    Mai e cineva care gandeste ca noi (lucreaza cu mainile sale) – tocmai ii urmaresc emisiunea pe Prima TV: Dragos Patraru. Ca de mult voiam sa va intreb: are blog-ul dumneavoastra?

    Apreciază

    • Păi, eu fiind buddhist prin opțiune, nu am problema asta. Pe dealtă parte, rcedeam că e clar că mă refeream la privilighenția BOR și la opii care au înplcat legea, regulile elementare de igienă. BOR nu înseamnă tagma jefuitorilor, ci comunitatea clerului onest și a credincioșilor, Voi reveni zilele ce urmează cu un adaos de fapt cu mai multe!

      Apreciază

  9. Criza Coronavirusului ar trebui să fie un reset pentru omenire. Deoarece este o criza globală, rezolvarea ei ar trebui să se facă prin cooperare globală dar din câte văd… e cam fiecare pentru el. Cu cât efectele crizei sanitare vor fi mai adânci, cu atât criza economică va fi mai mare iar finalul violent al crizei economice nu va mai putea fi evitat. Să speram că măcar nu va fi global ca și cele două crize. Dacă UE nu-și va arăta niciun avantaj in rezolvarea celor două crize, atunci aceasta ar putea să dispară. Revin la resetul pentru omenire. Cred că chiar era nevoie de el pentru înlăturarea fake-ului de peste tot. Banii fake, nevoile oamenilor fake, ocupatiile oamenilor fake, democratia fake. Despre smerita Dumneavoastră propunere, să dea Domnul să se aplice.

    Apreciat de 2 persoane

    • Abslout de acord cu multe, omenirea se va resta pentru că nu va avea încotri dacă vrea să supraviețuiască. O condiție a resetării este debarasarea de actuala clasă politică, aceasta a băgat=o îi rahatuk actual, cele două crize sînt doar moțul unei boli structurale …. De asta totu e fake! UE nu va supraviețui cu actuala birocrație, dacă se va putea reform din mers bine, dacă nu adio. La fel ca și celelalte structuri globale…

      Apreciat de 2 persoane

  10. Suditu Costel zice:

    Foarte tare! Am distribuit în Facebook și o copie personală.

    Apreciat de 1 persoană

    • Mulțumesc tare mult! Cred că popularizarea a ajutat, nu vor mai avea curaj să atace. ka un moment dat aksimet, gardianul blogului îmi cerea să-l să-l instsle, dar el e instalat, am verificat și e ok, Probabil semnala un atac…

      Apreciat de 1 persoană

  11. Georgina zice:

    Totul este despre comunitati – comunicare SAU cuminecare. Vom muri si vom vedea. Sau mai bine…

    Diagnostic strict local.

    Apreciat de 1 persoană

  12. Virgil Cosma zice:

    Dragă Liviu;
    Am constatat și eu, cu uimire dusă până la stupefacție, că acel Occident pe care, în necunoștință de cauză, îl țineam de icoană în tinerețile noastre îngrădite cu sârmă ghimpată, și-a pierdut busola. Scăparea hățurilor în educație (nu-i voie să „stresezi” copilul) și dărâmarea inconștientă a scării de valori pe care se făcea ascensiunea socială au făcut ca astăzi modalitatea de comunicare să devină mai importantă decât subiectul ei iar emoția mai importantă decât adevărul. Probabil că germenii acestei uriașe răsturnări existau și se manifestau încă din anii 90 doar că noi, cu entuziasmul căruțașului care prinde viteză la vale sperând să întreacă mercedesul, nu le-am dat atenția cuvenită. Și dacă le-am fi dat-o, cine ne-ar fi crezut? Am fi fost caraghioșii lumii. Bine, și așa suntem, dar din cu totul alte motive.
    Nu vreau să par un conservator rigid dar constat că electronizarea forțată, democratizarea căilor de răspândire a informației, democratizarea accesului la bunuri și servicii la care părinții noștri nici nu visau au produs, împreună cu altele din același registru, efectele tocmai contrare celor scontate. S-a produs o aplatizare a comportamentelor, inclusiv reacții și decizii, la nivelul cel mai de jos al cuceririlor umanității în materie de conviețuire socială. Desigur, vârfurile există și acum, observatori și analiști lucizi, filozofi și sociologi care arată direcția cea bună, doar că nu-i mai bagă nimeni în seamă, ei nu mai stabilesc nici tendințe nici trasee de urmat. Au fost înlocuiți cu apologeții nevoilor primare (mâncat, băut, sex – într-un cuvânt leisure), altfel spus ne-am întors (la un alt nivel, desigur), la o societate asemănătoare cu cea tribală. Nu numai noi, românii (mă rog, noi ni nu avansaserăm prea mult) ci întreaga lume.
    Văleu, mă lungesc, trebuie să-mi cer iertare. Ce am vrut să spun înainte de a mă lua valul de nervi? Că anul trecut pe vremea asta OMS a emis o înștiințare de pandemie peste circa un an an, adică acum!, știre difuzată de toate marile agenții de presă și citită de Esca la ProTV. A luat cineva (nici nu mai întreb de ai noștri) vreo măsură? Nu. Guverne, servicii secrete, ONG-uri finanțate cu sume uriașe, sute de comitete și comiții internaționale – canci, zero, nada, niente, nimic.
    Așa cum ai scris și tu, vedem o delăsare generală, sprijinită pe „proceduri” create în birouri rupte de realitatea de la firul ierbii. E firesc ca omul obișnuit să meargă mereu spre minima rezistență, cine e dispus să se lege la cap fără să-l doară? Dar ăia pe care-i plătim tocmai ca să vegheze la toate pericolele care ne pândesc? No, din punctul ăsta de vedere, consecințele îmi par inevitabile. Și am avut această presimțire de când Bush jr. l-a înlocuit pe tac’su, May pe Cameron (el însuși deja slab față de predecesori) și o agentă STASI pe uriașul Kohl. De Micron nici nu mai zic, nu îmi pasă cum voi fi socotit dar părerea mea despre el este că ilustrează un caz clinic. Dr Brânzei sigur i-ar fi rezervat un salon la ciudați.
    Cele două pandemii merg mână în mână. Părerea mea este că dacă nu izbucnea aia medicală liderii lumii ar fi trebuit să inventeze una, fiindcă cea economică a fost prezisă matematic, cu grafice și termene. Nu îndrăznesc să avansez soluții, nici măcar nu le întrevăd. Cert este că Merkel a făcut deja primul pas înspre ceea ce pare să fie viitorul Occidentului, o imitație de pe alte poziții a modelului chinez, cel cu capitalismul de stat și democrația controlată, anunțând printre posibilele soluții naționalizarea marilor companii germane. No, când zice posibile eu unul le văd ca și înfăptuite. Nu mă cred cine știe ce deștept dar, după ce în 1999 am avut șansa să văd 10 zile China, am avut sentimentul acut că într-acolo se va îndrepta lumea.
    Iartă-mă pentru intervenția asta nefiresc de lungă dar iată, sunt câteva gânduri după ce am citit articolul tău.

    Apreciat de 2 persoane

    • Nici nu ma gîndesc să te contrazic, ba din contra îți mulțumesc penrju intervenție, care e complementară textului, aduce elemente pe care n-am apucat să le tratez, De altfel, v-a trevuie să revin cu niște adaosuri zilele care vin, acum, de la 10 la computerm sînt secat…

      Apreciază

  13. InimaRea zice:

    Textul tău e manifest-justițiar- vindicativ, dată fiind firea ta „aprinsa”. Crezi ca, după pandemie, trebuie să vină Judecată de Apoi. Nu din ciinosenie vrei ci, dimpotrivă, din umanism- să renastem într-o lume nouă, curată că argintul strecurat.
    Findca nu-i politică, ideea ta e poetică.
    Umanismul de care sufăr pleaca din alt punct: a la guerre comme a la guerre. Pierderile sinr inevitabile, paguba e oblihatorie dar ceea ce decide soarta luptei e curajul, nu frica. Or, acum, politica de combatere a pandemiei e de a cultiva frica oamenilor – a unora fata de altii, a tuturor – de virusul potențial mortal. Dar, dacă ti-e frica de inamic, te predai – nu lupti; sperind ca „mare-i Dumnezeu!”
    Guvernanții noștri fac ce știu a face, țin isonul fratilor mai mari, producînd politică agreată în UE dar cu slabele lor mijloace, într-o tara-n care statul e sub asediu de 30 de ani; cu o populație dispretuind sincer autoritatea de stat; care tratează „autoritatile” ca pe curve – ceva de frecventat dar nu de pus la suflet.
    Asa ca și rezultatele fermitatii oficiale sînt si vor fi pe măsură.
    Totuși, guvernarea noastră apasă pe ceea ce funcționează negreșit -frica. Ia să fi apelat la curajul cetățenilor de a-nfrunta pericolul, de a ramine activi cu orice risc! Cădea de criminală guvernarea, streangul o pastea.
    Tot la frică apelează ea și punînd botniță mass media, de ti-e mai mare dragu să le vezi cintind toate pe o singură voce – #stau acasă- mai ceva ca la Cîntarea României de altădată.
    Iar asta se cheamă luptă pentru supraviețuire, cînd e condamnare la moarte: mai întîi, economica; în fond, la neomenie – fiecare cu pizda ‘ma-si; ori toți să trăim, ori toți să muriti.
    Furia asta izolationista va dura ani buni, nu se oprește odată cu pandemie. Iar asta face din Trump un vizionar, sau măcar un bărbat curajos, care spune lucrurilor pe nume: e mai aproape pielea decît camasa; scapă cine poate – cine poate arunca moartea-n vecini ca să se salveze. Unde noi, aliații săi strategici, sîntem vecinii cel mai usor de sacrificat, pentru că America First; și Germania First, și toate marile națiuni care-si trimit gunoiul la noi și la alții ca noi.
    Ceea ce ne arată că, dacă nici la nivel micro nu există solidaritate, n-are cum fi la nivel global.
    Așa că, dragă Liviule, n-avem scăpare fugind unii de alții, practicînd și predicind izolarea unora de alții.
    Bine, n-avem toți, unii vor scăpa dar în ce lume? Nu-mi doresc așa scăpare.

    Apreciază

    • Păi, eu cred că va mai trebu să scriu un daos și pentru tine. Eu nu le reproșez conucătorilor de rahat că lupta cu pandemie așa cums e priceo ei, deși unele chestii sînt de bun simț, cum ar fi limitarea contacetelor, ci tocmai că au îneput această luptă cu mare întîrziere, că n-au văzut inamicul și că erau complet nepregătiți dde vreun război, oricare de altfel. Or, nu i-a obligat nimeni să se bage în fruntea bucatelor dacă sînt tîmpuiți și lași… Despre Trump sînt multe de spus, acum cănd, din pricina debilizării economie, e pe cale să o lase mai moale cu lupta!

      Apreciază

      • InimaRea zice:

        Numai așa puteau face „Ai nostri ” – așteptînd ordonanța alor mari – fiindcă numai așa stie: acolo-i stăpînul, acolo-i scăparea. Așa ca-ntirzierea e a Stăpînului, și el luat prin surprindere.
        E de bun simt limitarea contactelor, nu interzicerea lor. Altminteri, bunul-simț e pentru commun people, care nu vede mai departe de vîrful nasului.
        Aici ne-întîlnim – submediocritatea guvernantă si-a atins potențialul maxim prin „bun-simt”.

        Apreciat de 1 persoană

      • Mestere, m-ai citit atent? Păi, ăia mari n-au intrizita criminal „lupta” că ei sînt războinici? Și asta din calcule politice?!

        Apreciază

  14. Dana (Mara) zice:

    https://adevarul.ro/tech/stiinta/o-companie-medicala-vrea-dea-judecata-voluntari-imprima-3d-echipamente-tratamentul-covid-19-1_5e71f2285163ec4271033e1e/index.html
    Sa nu uitam comportamentul marilor corporatii medicale care in loc sa ajute adulmeca urase cistiguri materiale pe spatele dramei oamenilor obisnuiti. De ce nu au sarit in ajutorul italienilor? Stocuri sint, dar se sacrifica medicii care sint in prima linie si oamenii simpli fara posibilitati materiale. Presa anunta ca Romania a facut comenzi pentru astfel de pompe de respiratie in Elvetia si nu pot fi onorate pentru ca toata lumea isi face stocuri. Este o rusine ca Europa nu sare in ajutorul celor care sint in mijlocul focarelor. Degeaba burdusesc depozitele care nu stopeaza focarele deja existente.
    ps. Desi se poate incadra la categoria tara arde si baba se piaptana, totusi va impartassc senzatia pe care am trait-o dimineata cind deschizind televizorul am vrut sa intru la canalul de you tube pe care la sectiunea favorite imi salvasem zeci de clipuri cu muzica simfonica, concerte, in fine selectii dragi sufletului la care doresti sa revii mai ales acum cu nebunia asta cind massmedia baga frica in oase pe toate canalele. Tv. Ei bine totul a aparut sters, 0/0, tabula rasa ca si cum ti se fura ceva drag. Poate fi o disfunctie a retelei care a intalat acel modem care imi dadea acces la you tube. Dar sentimentul este de frustrare. Asa ca nu ar fi de mirare urmind exemplul Chinei cu spalarea pe creier sa se nationalizeze si cultura. Deja you tube atentioneaza ca va scadea calitatea dn cauza suprasolicitarilor. Asa ca ar fi bine sa ne salvam, sa ne copiem din timp concertele preferate.

    Apreciat de 1 persoană

    • Credeam că nu vă mai faceți iluzii privind UE, solidaritatea euroeană etc. În chestiunea YT, bănuiesc o disfucție. În momentul de față, cînd peste 1 milaird de oameni stau în casă, netul este extrem de solicitat…

      Apreciază

  15. Excepțional! Mi-am permis, bucurînd pe unii, supărînd pe alții, să-ți difuzez eseul/manifest… N-ar trebui, în greneral dar mai cu seamă în asemenea tragice clipe, să nu fim sinceri pînă la os cu noi înșine și să spunem lucrurilor pe nume… Minunată această mică dar extrem de eficace oglindă pe care ne-ai pus-o în față… Doamne ajută!

    Apreciat de 1 persoană

  16. ontelusdangabriel zice:

    imnul 158// eternă primăvară te-ai cuibărit în suflet/ nimicnicia lumii tu zveltă o alungi/ când gâze flori pomi soare sunt calme stau și cuget/ simțirea-mi te-ntrevede zglobie-n calde lunci/ de-ți pare închipuire ce-aievea știi că vezi/ iubirea lasă trupul învăluindu-l molcom/ lumina de pe chipu-i te face să te pierzi/ sublimul dar făptura-i te-ncrede că ești om/ deșarte idealuri sminteli fără de număr/ le-ai părăsit odată te uiți în urmă deci/ doar bucuria știe albeața-n al său umăr/ că gânduri se adună spre ea – blânde poteci

    Apreciat de 1 persoană

  17. Dan Petrica Ragalie zice:

    un prieten a propus un set de masuri pe contul lui de FB

    pt cei care nu frecventeaza FB, mai jos textul :

    „Propunere de măsuri economice complementare celor luate deja de guvern

    Principiul de la care se pleacă este că statul ajută mediul economic prin împrumut cu dobândă zero, cu perioada de grație egala cu durata stării de urgență și limitarea deplasărilor (adică o perturbare a activităților economice) plus 3 luni.
    După această perioadă statul va anunța modalități de rambursare a acestui împrumut în funcție de domeniu de activitate și de momentul când firma revine la cifra de afaceri comparabilă cu perioada anterioara.
    Acest set de măsuri sunt complementare altor măsuri stabilite deja de guvern sau care urmează să fie stabilite de guvern, dar trebuie specificat clar că cei care le solicită trebuie să opteze fie pentru acestea, fie pentru cele deja stabilite. Cum este șomajul tehnic de exemplu, salariatul care optează pentru salariul de șomaj tehnic nu mai beneficiază de acest set de măsuri
    Acest set de măsuri va face ca statul să aibă bani pentru plata împrumuturilor pe care le va face pentru a acoperi perioada de criză din aceste rambursări de împrumut, fără să fie nevoie de taxe suplimentare. În același timp este o măsură liberală, ajută mediu de afaceri, dar și de solidaritate socială pentru că ajută persoana care este în nevoie.
    1. ANAF creează o platformă în care te poți loga cu CIF/CNP și o parolă pe care o primește fiecare. Eventual se poate utiliza semnătura electronică pentru asta, acolo unde este posibil. Pentru cazurile particulare în care nu știu sau nu pot să utilizeze platforma se vor căuta soluții particulare
    2. Persoana fizică sau juridică sau PFA declară pe platformă pe propria răspundere că are nevoie de ajutor.
    3. Ajutorul constă în prima fază plata de către stat, cu titlu de împrumut, nu ajutor nerambursabil, a facturilor la: energie electrică, telefon, internet, apă, salubritate, chirie, întreținere (persoane fizice). Modalitatea de lucru este încărcarea pe platformă a codului fiscal al emitentului facturii, numărul facturii, suma de plată, ce reprezintă factura, contul furnizorului în care se face plata. De asemenea se poate studia posibilitatea ca statul să plătească ratele la bancă pe perioada stării de urgență.
    4. Toate aceste plăți se trec în dreptul solicitantului ca obligație de plată către stat, fără dobândă sau penalități. Aceste datorii nu se prescriu. Falsificarea datelor încărcate pe platformă se pedepsește cu închisoarea pe viață și nu se prescriu (asta este propunerea mea, ca pedeapsa să fie dură acum și se poate analiza relaxarea ei după ce trece criza, pentru a descuraja tentativa de fraudă)
    5. Acest sistem de ajutorare face ca firmele esențiale pentru funcționarea unei țări să încaseze la timp toate serviciile oferite și să nu intre în dificultate financiară. Pentru că aceste firme vor încasa la timp toate facturile nu vor beneficia de ajutor de stat, pentru că nu vor avea nevoie. La fel și băncile, dacă se decide să se plătească și ratele la creditele existente.
    6. Faptul că ajutorul îl reprezintă plata utilităților și a cheltuielilor fixe face ca firmele să poată elibera capital de lucru pentru salarii, materii prime.
    7. Să se permită plata către salariați a unui salariu net mai mic decât cel din contract, pe perioada stării de urgență, cu trecerea sumei neplătite ca datorie a firmei către angajat urmând să fie plătită după ce societatea își revine, eșalonat. În aceste cazuri statul preia de la aceste persoane plata facturilor acestor persoane până la suma egală cu diferența dintre salariul net din contractul de muncă și salariul plătit efectiv, dar nu mai mult de două salarii medii nete pe economie în luna februarie, urmând ca statul să recupereze acești bani atunci când firma plătește angajatului diferența de salariu. Acest tip de ajutor va face să nu existe abuzuri ale solicitanților din moment ce statul îi ajută plătind facturi, nu direct cu bani. Acest lucru va duce la solicitarea de facturi pentru cheltuieli, adică o mai bună conformare a economiei. De asemenea va scoate din zona neagră sau gri chiria plătită de mulți. Acest tip de plată a facturilor nu va duce la creșterea inflației prin presiune pe prețuri la bunurile alimentare sau de consum.
    8. Statul să aplice și pentru bugetari acest sistem de plată parțială a salariului net, plafonat la salariul mediu net pe economie, cu eșalonarea plăților diferenței de salariu pentru perioada când trece criza. Asta va reduce mult cheltuielile statului fără să însemne o reducere de salarii. Și o să fie rezolvată și problema cu salariile nesimțite și a cumulului salariului cu pensia sau a mai multor pensii.

    Vă stau la dispoziție cu orice lămuriri sau dezvoltări a acestui plan de măsuri.”

    Apreciat de 1 persoană

    • Mulțumesc foarte mult! Compltează la fix. Eu nu mi-am propus să dau un set de mpsuri complete, că nu era treaba mea, am semnalat numai o resursă uriașă, obținută la marginea legii sau ilegal, care stăla îndemnă!

      Apreciat de 1 persoană

  18. Fercu zice:

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏🍸🍸🍸🍸🍸👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗😁🤗🤗🤗🤗🤗🤗🤗😁😁😁

    Apreciat de 1 persoană

  19. Lili Craciun zice:

    Nu știu de ce nu pot da ”apreciez” dar scriu aici: felicitări!

    Apreciat de 1 persoană

  20. Achiesez la propunerea ta ! BOR – ce pretinde a fi „biserica nationala” – trebuie sa demonstreze ca si este, sacrificand in interesul Națiunii Române colosala ei avere materială! Oricum, bogăția spirituala conteaza nu-i asa ?

    Apreciat de 1 persoană

  21. Am postat pe fb aceasta absolut necesară propunere a ta

    Apreciază

  22. Tom Pisoiul zice:

    Dl. Antonesei, reveniti-va. Pentru un fost dizident , ganditi ciudat rau. Si credeti-ma ca sunt delicat. In mod evident nu va pricepeti sa guvernati. V-ati gandit cumva si la prejudiciile nerecuperate de la marii evazionisti, la contractele de privatizare sau furnizare catre stat nerespectate,la necolectarea veniturilor din impozite, la legislatia defectuoasa din energie, la gestionarea dezastuoasa a resurselor, la politica de investitii,la platile desantate de ajutoare sociale-ca sunt legate subiectele- ca sa evidentiez doar cateva dintre lucrurile pe care le puteati mentiona drept…solutii de recuperare economica? Va sfatuiesc sa mai meditati si asupra plusvalorii sociale creata de Biserica Ortodoxa -cu toate racilele ei- ca si de celelalte culte. Sper ca un intelectual lucid si serios cum inca sper ca sunteti va reveni asupra valului de extrema stanga care domina o parte -mica, sper- o parte a vietii noastre din ultima vreme. As spune ca nu nationalizarile sunt solutia. In orice caz nu a patrimoniilor bisericesti. Poate mai meditati.

    Apreciat de 1 persoană

    • Sigur că m-am gîndit la toate acestea, dar vorba Dvoastră eu nu sînt un guvernant. E treaba viitorilor guvernnți să facă asta, că doar cei de pînă acum n-or să se aresteză singuri!

      Apreciază

Comentariile sunt închise.