C. P. A. – Alexandru Petria: Cîteva poeme noi


Alte poeme noi din volumul la care scrie acum prietenul nostru Alexandru. În nota cu care ne-a obișnuit, puternice, în răspăr cu lirismul edulcorat, poeme care rămîn în minte, te bîntuie, multă vreme după lectură.

n-avea habar ce-i cu el

nu știa că merge, dar se gândea că o să meargă după țigări,

nu știa că iubește, dar aștepta să iubească,

nu știa că-i uns cu ulei de plajă și-i bronzat cât de cât pe șezlong,

se grăbea să plece să prindă ultravioletele,

când avea timp numai pentru el,

era în altă parte, să afle întâmplări despre el,

când a căzut în râu și s-a înecat, atunci știa că pâlpâie un fluture





e destul să te uiți pe pereți

să-ți ții respirația nemișcată

cât să tragi linia ei pe perete,

ai început să desenezi linii ale respirațiilor nu demult,

treptat n-are rost să-ți bați capul să mai zugrăvești camera unde o lălăi și

dormi,

nici bucătăria,

nici veranda cu ghivecele cu flori

ca niște capete de cârtiță ieșite din beton,

o să fie linii groase, tremurate precum o scuză,

nervoase și întrerupte pretutindeni,

întotdeauna când te cauți îți ții respirația

să stingi frica și să mergi cu un nou autobuz,

ca să afli cine ești e destul să te uiți pe pereți





când crește lumina

când crește lumina e

ca la transmiterea cotelor apelor fluviale

către vapoare.

lumina însemnează apele

ca să se unduiască de cristal șenalul navigabil.

fumează țigări să-ți îngălbenești degetele,

cântă de plictiseală până răgușești,

cu gulerele cafelelor alături,

adună gunoiul din curte,

numai să întâmpini cu ochii treji evenimentul.

seamănă cumva cu un examen,

sfeclește-o sau mergi înainte!,

un balans dintr-o parte în promisiunile multiplicate,

o dată se îndesește lumina





gândurile

când scriu îmi apar piepteni în baie,

deși n-am cumpărat de ani,

prezervative cu gust de portocale

în buzunarele pantalonilor kaki,

nu le-am luat, nu le folosesc,

am observat că mi s-a dublat ușa la casă,

ilogic pe acoperiș îmi ies

două hornuri cu cravate de fum,

camera are acum trei rânduri de geamuri la fereastră,

se înmulțesc lingurile și furculițele de inox,

iar frigiderul se burdușește

fără să calc în supermarket,

pe la șapte, într-o seară, mi-a sunat

la sonerie o femeie brunetă, cu sâni impozanți

și aveam să aflu că-i și deșteaptă, cum am visat totdeauna o iubită-

mi-a zis din prima că a venit din gândurile mele

și are de gând să stăm împreună,

mi-a mai spus că-i precum obiectele ce mi-au apărut în locuință, gândurile

devin orice.

într-o dimineața descriam pe calculator o minge și am șutat-o în geamuri,

în alta mă jucam cu niște copii imaginați,

a trecut timpul cu solzii căzuți ca momentele frumoase, 

până mi-am închipuit imprudent

că țin în mână un colt 45,

n-am apucat să simt

cum glontele mi-a spulberat capul

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la C. P. A. – Alexandru Petria: Cîteva poeme noi

  1. Costel Drejoi zice:

    Foarte bune!

    Apreciat de 2 persoane

    • E tot mai limpede că va ieși un volum strașnic…

      Apreciat de 2 persoane

      • Poetry855 zice:

        da, acestea sunt putin diferite par dupa evenimentul cu eternizarea nereusita

        sau, oricum, petrecuta diferit de asteptari

        e un fel de privire focusata pe sine in mod insidios,

        dar cu aceleasi observatii amanuntite asupra comportamentului

        sau mai degraba a paradoxurilor comportamentale

        plus ca

        poeziile par a fi observatiile unui micrscop indreptat asupra drumului vietii

        de departe se vede o linie, mai stangace mai ondulata

        dar privit de aprope

        acel drum este un manunchi de gesturi ratate

        fire multe si marunte vinovate de sentimentul frustrant ca nimic nu iese

        o data ce iei pozitia vulturului

        poti parea un erou

        dar pentru cel care este chiar eul pus sub observatie

        toate aceste marunte evenimente devin pretexte pentru pesimism

        o adunare de linii marunte care nu duc nicaieri dar impreuna formeaza un destin

        Apreciat de 3 persoane

      • Da, da, da! Absolut de acord, nepoată. N-o puteam spune mai bine, și nu e un joc ce am scris!

        Apreciat de 2 persoane

  2. Emil zice:

    Cele mai bune de pana acum(citite de mine, adica nu multe, dar nici prea putine), de o intensitate ideatica discreta, care egalizeaza existenta si viata exterioara intr-un tot unitar. Poetic real.

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu