Cu Emil Belu despre hoți și hoție!


Prietenul nostru din Canada, eseistul Emil Belu, pune laolaltă o genială caricatură a lui Mardale, o splendidă povesire ultrascurtă de Zoșcenko, le încadrează într-o ramă proprie și obține acest montaj savuros despre hoți și hoție. Lectură și vizionare plăcute!

„Hoția, pe care o avem în genă, ar merita să figureze la loc de cinste și pe drapelul național!

 Anunțurile din realitatea românească imediată: vând apartament cu ușă metalică, ferestrele au grilaje metalice, așijderea balconul, atenție la poșetă în mijloacele de transport în comun, portmoneul cât mai dosit, fie el chiar gol…confirmă năravul.

  Să fluture în vânt această caricatură identitară a nației!”

 

       Hoții

     Într-o scurtă însemnare umoristică din volumul „Galoșul”, Mihail Zoșcenko povestește câteva scene care se petreceau în trenurile sovietice, raiul hoților! Cum ațipeai puțin, dispărea valiza – „nu îți lasă nici mânerul!” – ba, lucru dracu`, ți se trăgea și cizma din picior, rămâneai în obiele pentru restul călătoriei.

„Mie, zice autorul, când eram aproape de Jmerinka, pe întuneric, cineva mă trage zdravăn de picior. Să-mi smulgă piciorul, nu alta… hoțul mi-a scos cizma pe jumătate, piciorul se bălăbănește în carâmb, nu pot fugi după el… mi-am tras cizma la loc, iar când mă uit la valiză, valiza nicăieri… la prima gară mai măricică, m-am dus la secția specială, ca să reclam cazul… dacă-l prindeți , zic, să-i rupeți dracului mâinile!… bine, o să i le rupem, dar fă bine și pune creionul la loc… zău dacă știu cum s-a întâmplat… fapt e că am luat de pe masă creionul chimic și l-am băgat în buzunar… da, mi-am zis,dacă s-ar apuca să taie mâinile la hoți, se umple lumea de schilozi!

Mai mare daraua ca ocaua!

Update – Pentru cine dorește, la linkul următor, ediția românească a volumului Galoșul și alte povestiri (Editura Tineretului, 1967) în format pdf. Am citit cărticica asta în fragedă tinerețe!

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Cu Emil Belu despre hoți și hoție!

  1. Anonim zice:

    Da, fain!

    Hoția e pandemia al cărei virus este sărăcia. ”Sărac și curat” e doar prostul ori fricosul. Cel crescut de mic în lipsă, e cu ochii pe ciordeală – iar dacă nu e, îi deschid prietenii ochii.

    Cel mai urît, în lumea hoției, e să poți fura și să n-o faci – nu contează dacă ratezi ori nu te duce capul. Să pui pleoapa, apoi mîna – și s-o tai, așa te arănești și tu pe lumea asta, nu mori ca prostul, de foame.

    Cel mai trist, însă, e să trăiești cu frica de a nu fi furat. Fără asta, poți observa cum mai merge lumea, ce s-a mai schimbat pe nesimțite. De pildă, pînă-n 2000, se furau mașini ori componente – oglinzi retrovizoare, tobe de eșapament – ziua-n amiaza mare. Eram pe Bd Unirii, La Fîntîni, cînd a venit un puști să-mi propună ooglindă pentru Opelul meu, tocmai desurecheat. Am zis da, și-a trecut drumul, la alt Opel, și-a-nceput să tragă de oglinda ăluia.

    Azi, las deschis Fiatul, că nu mai interesează pe nimeni – nici măcar ce-i înăuntru. De ani, buni, nu mai interesează – ceea ce-nseamnă (în mintea mea) nu c-a dispărut hoția din Suceava, ci că s-au schimbat pretențiile. Probabil că Merțanul nu l-aș lăsa așa vraiște – zic și eu…

    Asta numesc eu civilizație, nu să te-omoare unul pentru o buca-de pâine.

    IR

    Apreciat de 1 persoană

  2. Florin zice:

    Deși există peste tot, hoția înflorește în mizerie. Nu întâmplător a alăturat exemplul rusesc. Despre situația noastră interbelică, putem doar citi. Comunismul a transformat-o în virtute. Problema este că nu ne putem dezbăra – nici de hoție, nici de puii comuniștilor.
    În Noua Zeelandă, prin toate parcările, erau lozinci de tipul „îți asiguri mașina sau n-o mai ai”. Într-o parcare mare, în pustietate, n-am închis bine portbagajul și l-a deschis vântul. A stat așa peste două ore, nu mi-a dispărut nimic. În parcare erau două autobuze cu turiști indieni, genul fuste largi, gălăgioși, agitați, exact cum îi vedeți aici. Totuși, n-am pățit nimic.

    Apreciat de 1 persoană

  3. Anonim zice:

    Hotia vizuala este geniala și da nume mari in lumea artei! Sunt. Unii care”fura” din activitatea altuia dar îl întrece modificând ușor ceea ce a furat!

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu