Viorel Ploeșteanu, împreună cu Dorina Șișu, alcătuiesc nucleul a ceea ce am numit acum mai mulți ani Grupul de la Dublin, probabil cel mai activ grup de scriitori români din diaspora. Împreună cu un mic colectiv de acolo, dar mobilizînd scriitori desțărați din întreaga lume, au lansat mai întîi revista Itaca, apoi Biblioteca Diaspora, un repertoar mereu în creștere al scriitorilor de limbă română care domiciliază în afara țării, iar acum vreo trei ani editura Itaca, care a debutat cu două ample antologii, una dedicată poeziei și alta prozei ale autorilor diasporeni. Pe cea de proză am și prefațat-o. Dar ei nu sînt doar niște excelenți promotori ai literaturii de limbă română scrisă în lume, ci și doi foarte buni scriitori, Dorina prozatoare, Viorel poet, dar asta nu înseamnă că nu mai „păcătuiesc” și în alte genuri. Pe Viorel Ploeșteanu l-am citit în Itaca, în antologia de poezie amintită, dar acum am la dispoziție un întreg volum – 66 de poezii cantabile, Editura Itaca, Dublin, 2022. Da, poezii muzicale, cantabile, dar mai ales poezii foarte bune, așa că mă gîndesc să împărtășesc vestea bună și cu ceilalți. Public azi trci poeme din acest excelent volum, dar voi recidiva, mai am în depozitul meu electronic! Felicitări, Viorel Ploeșteanu, lectură plăcută tuturor
Gheață subțire
Iubirea-i o gheață subțire,
Iar noi ca nebunii sărim.
În vrăbii lovim, ne e-n fire,
Cum gheața iubirii lovim.
Și dacă-ntr-o zi se va sparge
În apele reci înecăm
Și vrăbii și rupte catarge,
Iar noi pe sub gheață ne dăm.
Vin munții năvalnic la vale,
Noi nu mai putem să-i oprim.
Iubirea e ruptă de șale
Și noi o mai rupem puțin.
Hai, du-te, mai scrie o lume
Și ad-o să ne-mpărtășim!
Iubirea e pusă pe glume,
Iar noi în iubire glumim.
Cad stele din cer în neștire.
Privindu-le, cer vrem să fim.
Iubirea-i o gheață subțire,
Iar noi ca nebunii sărim.
Iubire ascunsă
Iubito, e timpul, hai să mergem acasă!
E târziu în oraș și lor nici că le pasă.
Este gara aproape și un tren pentru noi
Care merge doar noaptea, între vineri și joi.
R: Să nu așteptăm dimineața,
E valsul de toamnă al nopții.
Privește, se lasă și ceața,
S-ascundem iubirea ca hoții!
Uite, lumile fug, trenul lasă în spate
Întâmplări netrăite, ca spuma de lapte.
Drumul ăsta ne duce între nori și stafii
Unde tu, dimineață, jumătate să-mi fii.
R:
Și dacă la capăt va ajunge doar unul
Să nu lași să dispară povestea. Nebunul
De timp se agață, ca o frunză de viață.
Tu ascunde iubirea, că restul se-nvață!
R:
Se sfâșie de coajă
Se sfâșie de coajă copaci. Sinucigașii
Tresar în somn cu teama că n-ar putea muri.
În cârciumi rău famate se-mbată iar borfașii
Și niciun cal, să-l capeți, nu l-ai mai potcovi.
Se sfâșie de coajă și pâinea, de-i necoaptă,
Din gustul ei de rânced iluzii se hrănesc.
Doi vulturi se înfruptă și mestecă în șoaptă
Din trupurile noastre ciuperci de humă cresc.
Se sfâșie de coajă și rana. Iar trec anii…
Pe galbenul din suflet doi bani măcar nu dau.
Bătând noroiu-n sate se duc la spovedanii
Cei ce în toamna vieții speranță nu mai au.
Copaci în miez de toamnă se sfâșie de coajă,
Urlând ca lupii tineri ce încă n-au iubit.
Mă mângâie pe frunte o mână ca o vrajă…
E mâna ta, iubito, sau toamna a murit?
***// un gest de curaj
să-l așezi pe gellu naum drept poetul român cel mai reprezentativ pentru secolul douăzeci
după ce ai duzini de poeți
moderniști și avangardiști interbelici
neomoderniști postbelici
optzeciști postmoderni
ai putea spune că autorul zenobiei este cel mai mic numitor comun al celor trei categorii
în care s-ar regăsi oricare dintre marii poeți
de la arghezi și blaga
până la mircea ivănescu și ion stratan
de la voronca și tonegaru
și până la nichita stănescu mariana marin judith meszaros
iar asta în ciuda impresiei generale
că unicitatea vocii fiecărui poet
dincolo de conținut și redactare
ai un ton
un accent recognoscibil
și la fel cum secolul nouăsprezece își află împlinirea în eminescu
pecetea celui mai negru veac
istoric
este purtată paradoxal de poezia acestui ludic serios
format și manifestându-se mai mult decât promițător în interbelic
dând măsura valorii în postbelic
și traversând cu nonșalantă suveranitate vitregiile de tot felul ale epocii
încă o dată
este vorba despre criteriul reprezentativității
pe porțiuni stilistici estetici poetici ritmologii & aritmii ai alte nume
în sinteză și global
gellu naum
***// ce rămâne pe retină
apoi în memoria fluidă
prelucrarea unui conținut mental după niște reguli puțin știute în cel mai bun caz
prin urmare tot voința dă răspunsul
de ce așa și nu așa
iată o manieră de a enunța misterul realului
obiectiv și subiectiv
fapt cu totul și cu totul excepțional
lucrurile se întâmplă într-un anumit fel
retrospecția celui direct implicat este parțială
la fel ca și mărturiile unora și altora
motiv între multe altele pentru care orice text scris la persoana întâi singular este autoficțiune
indiferent ce rămâne pe retină
indiferent de ceea ce reține memoria fluidă
obiectul și subiectul
metodologic
epistemologic
și alte puncte puncte logici
se întrepătrund
într-un continuum numit viață
sau conștiință
sau unicitate
ApreciazăApreciat de 3 persoane
ar trebui sa ajunga la cantautorii de folck din tara. si la elevii din cercurile muzicale de profil…
ApreciazăApreciat de 3 persoane
Da. dar poate vinta si autorul, poate sint cantautori romani si la Dublin…
ApreciazăApreciat de 2 persoane
E un Stil, de n-ar fi unicitatea ar fi prea monoton; de n-ar fi poezia, nu ar avea suport muzica, iubirea, credință, viață …
ApreciazăApreciat de 1 persoană