Dorin Tudoran: Curier de ambe(le) 10-12 sexe


Cel mai recent text de pe blogul lui Dorin Tudoran m-a amuzat și m=a pus pe gînduri cam în egală mâsură. Antochitatea greco-romană se descurca cu două genuri/ sexe mari și late și asta n-a condus la persecutarea homosexualilor, nici a lesbienelor. Cezar era poreclit „bărbatul tuturor femeilor și femeia tuturor bărbaților” și asta nu l-a împiedicat să devină împărat, cum nici pe Sapho safismul n-a oprit-o să devină marea poetă pe care o citim și azi. Homosexualitatea avea să fie persecutată de creștoimism într-o strategie mai largă de ocultare a corpului. În 1837, cînd Heliade a lansat Curierul de ambe sexe, publicație destinată și publicului feminin, a făcut figură de revoluționar. în zilele noastre ar face figură de retrograd. Ca să scape, ar trebui să folosească titlul Curierul de doișpe sexe sau, ca să fie sigur vă ține pasul cu progresul, „de enșpe sexe”… De ce? Vă invit să-șl citiți pe Dorin, are inventare, exemple și explicații…

https://www.tudoran.net/post/curier-de-ambe-le-10-12-sexe

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

34 de răspunsuri la Dorin Tudoran: Curier de ambe(le) 10-12 sexe

  1. Fatma Yilmaz zice:

    Cu tot respectul si infinita consideratie pentru scriitorul Dorin Tudoran, imi permit sa aduc o observatie: agenda politica si politizarea excesiva in jurul discutiilor despre gen sunt legate de minoritatile sexuale, nu de feminism. Feminismul este ideologia care a adus in dezbatere genul – vorbind despre femei/femeitate (atentie, nu feminitate) in special din perspectiva raporturilor de putere masculin/feminin. Sunt feministe si feminisme, cu precadere cele radicale, care se desprind de agenda politica a minoritatilor sexuale si chiar considera ca – genul- un concept cu care opereaza feminismele, a fost confiscat de agenda minorotatilor sexuale. Nu dezvolt aici clivajul si explicatiile din jurul lui. Consider regretabil amestecul sau confuzia dlui DT, fiind inca o dovada in plus pt mine ca feminista, cat de eronat este cunoscut/perceput feminismul.

    Apreciat de 1 persoană

    • O sa raspundă. desigur. Dorin. Deocamdata, am senzația că lumea nu înțelege ce e feminismul. E doar vina publicușui?

      Apreciat de 1 persoană

      • Anonim zice:

        Desigur ca nu e doar vina publicului. Sunt dezbateri foarte intense intre feministe datorita faptului ca de multa vreme am ramas intr-un soi de elitism suspendat si o incapacitate de a transmite temele, ideile, dilemele, constructiile/deconstructiile etc…
        Evident ca nu am reusit sa ne facem intelese, ca avem o problema in asta si ca avem de munca. Cele mai regretabile confuzii (a se citi des intalnite) intelegeri gresite ale feminismelor sunt: ideea ca feministele vor sa distruga barbatii sau sa distruga diferentele dintre barbati si femei, ca feministele impun agenda minoritatilor sexuale, ca feminismul este ideologie totalitara prin cerinte exprese in politici publice – vezi cotele de gen.
        Da, imposibilitatea de a ne face intelese trebuie asumata.
        Ganduri bune!

        Apreciat de 2 persoane

      • Mulțumesc frumos, acum îmi este oricum mai clar decît înainte. Cotele de gen, de rasă etc, numitele discriminări pozitive, în ciuda aparentelor avantaje, sînt la el de stigmatizante ca si cele negative. O mare capcană, care va ajuta status quo-ul să dureze…

        Apreciat de 1 persoană

      • Fatma Yilmaz zice:

        Desigur ca nu e doar vina publicului. Sunt dezbateri foarte intense intre feministe datorita faptului ca de multa vreme am ramas intr-un soi de elitism suspendat si o incapacitate de a transmite temele, ideile, dilemele, constructiile/deconstructiile etc…
        Evident ca nu am reusit sa ne facem intelese, ca avem o problema in asta si ca avem de munca. Cele mai regretabile confuzii (a se citi des intalnite) intelegeri gresite ale feminismelor sunt: ideea ca feministele vor sa distruga barbatii sau sa distruga diferentele dintre barbati si femei, ca feministele impun agenda minoritatilor sexuale, ca feminismul este ideologie totalitara prin cerinte exprese in politici publice – vezi cotele de gen.
        Da, imposibilitatea de a ne face intelese trebuie asumata.
        Ganduri bune!

        Apreciat de 1 persoană

    • Dorin Tudoran zice:

      Nu am amestecat discutiile despre a) identitatea de gen cu cele despre b) feminism. Ce am facut a fost sa spun in finalul textului ca asa cum politizarea excesiva a discutiilor despre feminism a deraiat discutia tot asta se va intampla si cu discutia despre identitatea de gen. Doua subiecte importante ucise de politizări aberante si militantism susținut unelte improprii .

      Apreciat de 3 persoane

  2. ontelusdangabriel zice:

    ***// imposibilitatea cuprinderii totului
    față de care polimatia
    enciclopedismul
    căutând să tindă măcar înspre ceva comparabil
    intuițiile nu țin loc de țesături raționale
    nici în artă
    iar teologia filosofia știința
    ca forme de exprimare a unor imagini despre ceea ce este realul
    cu atât mai puțin abordabile intuitiv
    munca specialistului
    extraordinară
    însă cu zisa lui lucian blaga
    sporind a lumii taină
    omului cunoașterea nu-i este ispită
    ci exact istoria lui
    antropologie zilnic confirmată
    erzațurile de absolut
    utile experiențial
    aducătoare totuși de saturație
    dacă nu de nefericire
    din obiective cauze neurofiziologice
    ce face mintea cu experiențele de cunoaștere
    se limitează la recunoașterea publică
    materială
    și gata
    frisonul misterului imposibil de deslușit
    de numit
    nostalgia întregului
    cu acestea și altele asemănătoare ce face mintea
    trece și de joc
    și de algoritmizare
    și de eventuala învârtoșare a inimii
    apoi ce face mintea
    avem cel mai de soi șomer și îl cocoloșim
    că tehnica
    dar confortul
    și de ce să mai
    ce face mintea totuși
    natura vine cu o ironie de care toți ateii și anumiți agnostici nu-s în stare împreună adunați
    i se spune scleroză
    sau senilitate
    demență
    iată cum îi dă natura peste nas minții
    însă până atunci mintea ce face
    cum se pregătește
    ce pune la cale
    ori se resemnează și ea
    cu o lașitate care este pseudonim al omului
    entitatea numită om are minte
    vă aduc aminte
    și o instalează
    din diverse motive
    în poziția de șomer de lux
    rușine omului
    nu minții
    vai de capul lui
    al omului
    cap are minte ce-i mai trebuie

    Apreciat de 1 persoană

  3. Anonim zice:

    Foarte bine scris, cu detaşare şi cu ironia aproape intrinsecă unui asemenea subiect,DT pune precis diagnosticul.: politizarea subiectului duce la intoleranţă publică prin ingustarea spaţiului de dezbatere…
    Multumesc frumos LA pentru postare.

    Mfloarea

    Apreciat de 2 persoane

  4. Anonim zice:

    La fel de păguboasă…
    Mfloarea

    Apreciat de 1 persoană

  5. Scepticus Scepticus zice:

    Politizarea de care vorbește domnul Tudoran își are originea într-o ofensiva agresiva a minorităților sexuale, un fel de affirmative action prin care vor sa fie acceptate ca The New Normal. Nu ma interesează ce face cineva în dormitorul sau sau în toaleta din parc, problema devine publica când noua educație promovata in scoli creează confuzii în psihicul labil al unor copii.
    Sunt și aspecte economice care frizează absurdul. La CFR la vagoanele de dormit ai acum 3 opțiuni (M, F și I). De curiozitate am ales I sperând ca pot dormi singur intr-o compartiment plătind un singur bilet! Hélas, opțiunea este doar virtuala, trenul nu are astfel de compartimente. Este ca și cum ai pune un anunț in fata unei clădiri ca exista o rampa pentru persoane în cărucior și sa ai 14 trepte la întrare.

    Apreciat de 1 persoană

    • O să mai intervin poate mîine și mai serios, aum nu mă pot opri din rîs de la treana cu CFR-ul…

      Apreciază

    • Dorin Tudoran zice:

      Virtualul este una din trăsăturile acestor campanii, căci în spatele virtualului, deseori, nu se află nicio realitate demnă de atenție. Minoritățile sexuale trebuie acceptate și sunt acceptate de oameni întregi la cap, dar atunci când se ajunge la un discurs (am avut parte de unul) prin care ți se spune că, de fapt, tu ești anormal, și minoritățile sexuale sunt adevăratele produse ale normalului, discuția se rupe. Nu împart lumea în normali sexuali, și anormali sexuali, dar dacă The New Normal se vrea impus prin campanii aberante în care totul devine doar o substituire a etichetei de norm cu cea de anormal, și invers, știu foarte bine cu cine am de-a face.

      Apreciat de 3 persoane

    • Alex One zice:

      Dar ” I ” ce semnifica ? Cum se traduce ?

      Apreciat de 1 persoană

  6. Scepticus Scepticus zice:

    PS
    Dacă tot m-am pornit mai am o durere. Pe aceiași linie mi se pare generalizarea înlocuirii termenilor de soț și soție cu partener, in special in lumea anglofona. Asta chiar și arunci când relația dintre un cuplu heterosexual este oficializata printr-o căsătorie. Pericolului este ca semnul sa înlocuiască realitatea și sa trăim intr-o lume în care toți suntem un fel de parteneri în SRL-uri, ie relații cu răspundere limitata.

    Apreciat de 2 persoane

    • jellyfishb zice:

      Unul din aspectele actualei revolutii culturale din lumea anglo-saxona, aceasta sminteala cu numele woke, este introducerea in vocabularul curent (si) a eufemismelor corecte din punct de vedere politic. Sotia sau sotul devine partener iar mama devine „persoana care poate naste” (birthing person). Idiotenia continua cu inlocuirea cuvantului „latino” -cand se fac referiri la grupul social de origine hispanica – cu „latinx” care este inclusiv! Deh, latino e prea masculin si nu include latina!.

      Apreciat de 2 persoane

  7. Dorin Tudoran zice:

    @Fatma Yilmaz
    Vă mulțumesc pentru promisiunea de a reciti textul meu. M-a surpins comentariul dumneavoastră, fiindcă nu am amestecat cele două subiecte – feminismul și identitatea de gen. În plus, sunt în favoarea unei discuții cât mai detaliate a celor două subiecte atât de importante. Din păcate, repet, politizarea aberantă, „kidnapparea” lor spre a fi folosite în favoarea unor campanii politice care, în fond, nu servesc decât unor politicieni și aruncă în derizoriu lucruri serioase. Mulți suporteri ai feminismului nici nu cred în ideea respectivă, aș spune că-i doare în cot de ea, dar pretind că sunt militanți ai ideii respective fiindcă dă bine politică, e o bună imagine de PR. Nu există subiect demn de atenție care să nu fie compromis atunci când mijloacele prin care este susținut sunt improprii.

    Apreciat de 3 persoane

  8. Dorin Tudoran zice:

    @Liviu Antonesei
    Discriminarea pozitivă este una dintre cele mai vicioase contradicții în termeni – discriminarea e discriminare. Punctum. Am scris despre asta încă de la începutul anilor când, de pildă, Revista 22 o luase razna cu totul subliniind virtuțile discriminării pozitive. Cotele sunt cele care lucrează împotriva meritocrației. Și discriminare pozitivă, și „doctrina” politică a lui Obama, „Leading From Behind”, și multe altele sunt demne de dispreț.

    Apreciat de 2 persoane

    • Păi. cred că in 22 mi s-a respins un text despre asta… Am tratat tema, oarecum în fugă dar aplicat în teza de doctorat…

      Apreciat de 1 persoană

      • Dorin Tudoran zice:

        Tristă evoluție/involuție la revista respectivă. Într-unul din numerele revistei Meridian, pe care o lansasem la Washington în 1991, Andrei Cornea publica un excelent articol pe tema propulsării unor mediocrități culturale/scriitoricești pe criterii de cote – rasiale, politice etc. Apoi, același Andrei Cornea avea să devină unul din campionii tâmpeniilor de gen discriminare pozitivă etc. Mă rog, d-ale elitelor culturale…

        Apreciat de 2 persoane

      • Curat de-ale elitelor, master!

        Apreciază

  9. jellyfishb zice:

    Nu mai este de ajuns sa accepti si sa intelegi ce este disforia de gen… este de bon ton sa te bucuri cand X si Y anunta pe retelele sociale ca a incept transferul. Numai atunci corespunzi normelor moderne. Stati asa pana cand incep discutiile despre intersectionalitate si echitate. Vremuri minunate.

    Apreciat de 1 persoană

  10. Alex One zice:

    Dom’le, ma doare capul in zona „genului”. Nu comentez mai mult sa nu dau de belea.Recunosc „sunt vechi” !

    Apreciat de 2 persoane

  11. Mad zice:

    Eu am crescut intr-o Romanie in care femeia nu era discriminata.
    Am avut/vazut zeci de sefe/directoare. Salariu era pe functie. Nu pe persoana. Iar femeile erau promovate in functii de conducere.

    Iar in privinta gay/lesbi pot sa spun asta : am avut vecini cuplu de lesbi. Intamplarea a facut ca dupa ce s-au mutat acolo sa vina 2 gay. Vecini absolut normali.
    Fara maimutareli.
    Eu pe atunci nu stiam de asa ceva dar va jur ca erau priviti absolut normal de toti vecinii.
    E vorba de perioada 86-99.

    Deci, de ce ma intereseaza mine ce sex fac?
    Ei vor o validare.
    https://www.agerpres.ro/stiintatehnica/2019/08/30/nu-exista-o-gena-gay-a-confirmat-cel-mai-mare-studiu-realizat-vreodata-pe-adn-ul-uman–362152

    Apreciat de 1 persoană

    • Pe nimeni nu privește ce fel de sex fac alții, dar e dizgrațios ecbitionismul, practicat și de mulți hetero de altfel…

      Apreciază

    • Alex One zice:

      Intr-adevar in perioada la care va referiti femeile nu erau discriminate decat eventual pozitiv. Se mai ajungea in functii de conducere si pe baza de criterii politice, inclusiv dosare sanatoase si chiar pe criterii de sex, „pe cur” tovarasi, cum se zicea, nu insist . Cand s-a lansat pe orbita Tovarasa femeile aveau prioritate la primirea in partid si implicit la promovare. Caile astea erau valabile si pentru barbati. Pai ce nu se spunea pe la locurile de munca ca ala promovatu’ o reguleaza pe una din minister sau pe fata(nevasta,sora) lu’… sau aia il „prelucreaza la cald” pe secretarul nu stiu care de la
      Comitetul municipal sau de judet ? Ba bine ca nu. Oricum, daca ne uitam in jur bagam de seama cu nu s-a schimbat nimic. Aceeiasi nediscriminare !

      Apreciat de 1 persoană

  12. Virgil zice:

    Sunt total de acord cu faptul ca aceste discutii (feminism si sau identitatea de gen au inceput sa fie politic folosite ceea ce a dus la o reactie extrema de respingere a lor .

    Si aici vin cu 2 exemple personale .
    Pe vremea cand provincia canadiana Ontario era condusa de o „obsedata sexual /lesbian” fica mea pe atunci in clasa a 3-a vine si o intreaba pe masa de ce nu s-a maritat cu o fata pentru ca la scoala le-a spus invatatoare ca e mai bine sa fie maritata cu o fata decat cu un bait din motive de „toxic masculinity ” Cand m-am dus peste profesoara si am intrebat-o daca barbacsu este de acord cu ce tampenii debiteaza mi-a ramjit in fata ca asta este programa analitica. I-am explicat foarte clar atat ei cat si directorului scolii ca copila mea nu are voie sa mai participe la astfel de lectii .

    al 2-le3 exemplu este pe strada mea. Chiar vizavi de mine sta un „cuplu” de homosexuali. Ii banuiesc ca sunt homosexuali doar pentru faptul ca sunt 2 baieti care stau impreuna si nu am vazut nici odata sa fie vizitati de vre-o doamna. Plus ca nu i-am vazut sa faca in public nici un gest de „tandrete” de cuplu. Sun oameni OK , ne ajutam unii pe ceilalti sa dam zapada iarna sa sa scoatem masinile din nameti ne salutam , nu avem nimic de impartit sunt oameni OK. Mai incolo cateva case o familie de albi , casatoriti cu copii afiseaza cu sotentatie steaguri cu LGBTQ si Black live mater ? Sa intreb ce rost are chestia asta ? Ma gandeam sa pun si eu steagul cu All lives matter sau cel al „heterosexualilor” dar m-am gandit ca este cumva ofensator pentru vecinii mei presupusi homosexuali si am decis ca nu are farmec sa ma cobor la nivelul ujnor spalati pe creier. Eu cred ca orice discutiie despre feminism trebuie sa inceapa de la cei 7 ani de acasa unde nu aveai voie si erai educat sa respecti fetele. Restul este palavrageala politica

    Apreciat de 1 persoană

Comentariile sunt închise.