Desprind acum din excepționalul volum de debut postum Șerpii de lumină (Editura Cartea Românească Educațional, 2022). a cărui lansare va avea loc azi la 17 la librăria Cartea Românească, patru poeme pe care poetul le-a dedicat mai tînărului său prieten Ioan Petru Culianu. Primele trei, tripticul Clopotele, sînt din iulie 1967, cînd Nene termina liceul, iar Daniel era student la filosofia ieșeană. Perugia nu este datat, dar deduc că poate să fi fost scris după ce IPC își începuse studiile de italiană la București, poate chiar după plecarea acestuia în Italia, în vara anului 1972… Din ce-mi amintesc, Daniel era impresionat de înclinațiile de cărturar ale adolescentului Culianu și de talentul de povestitor al acestuia. De altfel, debutul absolut al lui Nene se petrecuse cu vîteva povestiri publicate în revista ieșeană Cronica.
PS Din păcate, mașinăria iar nu a păstrat împărțirea în strofe a poemelor. Primele trei sînt alcătuite din strofe de cinci versuri, iar ultimul din strofe de patru…

Clopote I-III
Lui Ioan Petru Culianu
I.
Din câte omu-şi face trist din orice lucru
Nu-i un final mai mângâiat de-nmărmurit amurg.
De-ar fi să sboare păsări şi iar păsări
Şi zilele mereu topind amiezi în picuri de ceară
Şi sufletul în pânze s-ar umfla păgân pe rug.
Vedeţi dumneavoastră, avem în noi un demon
Mereu mai tânăr şi iubăreţ de lume cum altul nu-i
Şi cum poetul întârzie adesea pe un drum de ţară
Îi vine parcă razna pe câmp s-o ia şi pietrele să-ntrebe
Unde se-ascund de-atâtea toamne cocorii în poezia lui.
Eu, să vă spun, la iarmaroace, îmi plac grozav de mult
Urşii lăboşi şi orbi şi jocul de noroc de la tarabe
Şi unde mă-spăimânt şi plâng de clovni şi de paiaţe,
Aş vrea cu puşca-n toţi să dau, să sufăr chiar de moarte,
Dar cum mă simt copil, înlăcrămez la botul ursului s-adape.
Aşa că izbucnesc din iarbă neştiutoare cântând,
Fragedă renunţare la tot ce-i ştiinţă plină de sine;
Poate că e un clopot capul acela de zeu ce mă trage pe sfori,
Dar dacă e uşoară rotunzimea mâinii mângâindu-mă în sunet,
Întru greutatea muzicii aceste, am coborât de pe trepte la mine.
Să nu pierd nimic din câte te-arăţi, întocmai ca orbul.
II.
Ştiţi, uneori setea de oameni se cheamă durere;
Ca un paing se spânzură de aţe sufletu-n nimic boltit,
Desgustul se află muşcând liniştea cu dinţii
Şi ziceţi-mi că nu-i clădit din pene târziul din voi,
Poate că un Phoenix bolnav ciocul de aur şi l-a înfipt
În a spune şi în cuvântul ploconindu-şi ecoul.
Lăsaţi-mă să cred că un nume e singurul care-mi dăinuie în chip
Contemplând cât e zvonul neschimbat, cât de sus
Urcă fiorul şi ochiul curat şi duioşia puterii?
Şi atunci fără hotare îngenunche vântul în nisip.
În vreo alcătuire anume, sângele spumegă rechinii
De fiecare dată mai fioroşi în iuţile sclipiri.
Nimeni, chiar nimeni nu priveşte în sus cum întunericul
În firul de iarbă crescând se scutur-n pletele
Femeilor şi-n umezirea duioasă a caldelor priviri.
Trageţi de sfori, strangulaţi infuzii de sunet în palme,
Ştiţi, uneori setea de oameni se cheamă durere;
Mulţi dintre voi, cei destoinici vor pune clopote-n inimi
Şi cum viaţa începe încifrând alfabetul minciunii,
Timpul aplaudă sonorele trepte de piatră deghizate în stele.
10 Iulie 1967
III.
Ceea ce-ai fost la nesfârşit îţi va părea o întoarcere lesne;
Tremurătoare zodia cu tâlc neştiut se sparge ca o coajă de nucă.
Şi din greşeli cum se învaţă, chiar prinţii şi domniţele lui Andersen
Jucăriile clădesc piramide oriunde e cer şi-un colţ de lumină
Şi chiar aşa, solemnele improvizaţii, când se plictisesc le aruncă.
Desigur, ai să te întrebi, aparenţele au nedreptatea lor atât de firească
Şi-o să laşi deoparte inscripţiile legendelor cu regele Midas, obosit de ocară.
Tot aurul suferă de ne-aur şi stingher veşnic e-n lume
Şi cine se-atinge de el încearcă să dureze mai rodnic ori se-nspăimântă
Chiar îngenunchind şi-n frumuseţi strălucirea-i povară.
Dacă ţi-e dor strigi să te-audă păsările şi îndrăgostiţii,
Fii blând şi duios, mărinimos cu copii de struţ şi cu florile aidoma
A scrie poezii ştii şi tu, nu-i un lucru grozav şi fără asemănare
Armonia la nesfârşit şi cercurile-i albe ne sunt balansoare
În care cuminţi ne-aşezăm şi citim despre Horaţiu şi Roma.
Lăuntric şi somnul e culoare; zeii au semnul lor nestatornic
Aş spune că din toate câte se nasc şi durează, fructul suferă de sâmburele său
Şi uitaţi-vă, au început mestecenii frunza bolnavă s-o sune în vânt.
Poate că de înălţime şi de vis melancolia atâtor şi atâtor toamne
Ameţitor se zbate spre lună când mistreţii trec mânaţi de corn şi sămădăi.
Să orândui anotimpurile, soldaţii de plumb pierduţi undeva de-un copil
Spălaţi de lacrimile lui şi de Ṧvek, soldăţoiul acela pus pe şagă
Şi încotro s-a înălţat îngerul lui mic, prin catedrale, clopote
Minune-ne, miră-te de necunoscut şi de stelele lăuntrului miră-te
Să aud adâncimile şi sfincşii şi lumea clopotelor întreagă.
23 Iulie 1967
Perugia
(din Armonii prestabilite)
În amintirea adolescentului Ioan Culianu
Măslina şi santuriul, ţepoasa iarbă
herminii îngeri şi gloria latină
deasupra barbariei cu ninsuri de lumină,
Minerva’nnobilând penaţia arabă.
Aceasta’i urbea pe care ţanţoş şi hirsut
vlăstarul Geției-o-ntâmpină-n sfială
de june bour pândind cerboaica’n rut,
Perugia savantă, visată sau reală!
Jacinto şi Cornelio – câţi ani de’atunci?
în fum de „charlas” vorbeau politiceşte
de vrăbii şi poeţi, pictori şi lunci,
de cele pământeşti şi foarte multe celeste.
Ei, da, amice Pietro, ai noștri-au convorbit
sub dulci arcade de verde chiparoase;
Tu singur salutează cu romanul „Vixit”
din partea-mi geniul vremii glorioase.
Pe drept neuitatul Ioan Petru Culianu, poate cea mai strălucită minte a acelor ani.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Eu aș fi sigur de asta…
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Renascentism redivivus. Pare ireal…
IR
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Numai pare… Fas inația Renașterii era împărtășită de amîndoi. dar și de alți membri ai generației lor.
ApreciazăApreciază
Stiu, maitre. Et in Arcadia ego. Acum pare.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Da, acum nu prea mai bîntuie renascentiștii prin lume…
ApreciazăApreciază
Or mai, totusi dar ireala-mmi apare depart area mea de acea vreme, de parc-as fi visat-o.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Ei, semne precum acesta o vor aduce mai aproape…
ApreciazăApreciat de 1 persoană
***// și cam atât
niciun pas în plus
niciunul în minus
acelora care se pot arăta intrigați de șobolăniu
invocând plumbul bacovian
le semnalez un detaliu ce schimbă radical peisajul
în vechea logică
a evitării sistematice de fente
și descriu oarecum supărător
cerând anticipat scuze celor care-au înțeles deja
fenta este similitudinea dintre griul șobolăniului și griul plumbului
șarada e mai simplă decât pare
șobolăniul e totuși viu
în timp ce plumbul
și nu doar la poetul lovinescienelor toamne reci
simbolizează
are drept referent
explicitează moartea
și cam atât
niciun pas în plus
niciunul în minus
chiar dacă după primăvară și vară vine iarăși toamna
ori poate tocmai de aceea
ApreciazăApreciat de 1 persoană
acestea is poezii mai complicate
la fel de frumoase dar e nevoie de ceva meditatie
ApreciazăApreciat de 1 persoană
E nevoie, desigur!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
ne trebuiau niste note la subsol asa cum ne-a obisnuit minunatul traducator al lui Villon, dimnul Adrian Vasiliu
ce pot sa remarc este felul cum se foloseste poetul Daniel Lascu de limba romana. se joaca pur si simplu, nu tine cont de nicio cutuma face absolut tot ce vrea. cum vrea, dupa nevoile poeziei sale
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Așa este, era/ este un logothet…
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Bănuiesc că pe primele poeme Culianu le-aflat, că era în țară, oare ce reacție o fi avut?
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Era chiar la Iași, trecuse în ultima clasă de liceu, iar prietenul mai mare i le-a dăruit…
ApreciazăApreciază