Dorin Tudoran: Whitman, Gorman și Thunberg


Articolul publicat de Dorin Tudoran în această săptămînă, la rubrica sa din revista România literară, este cumva urmarea celui de săptămîna trecută. De data aceasta, apelînd la exegeți cunoscuți, dar și la propria sa experiență literară, DT abordează ceea ce s-ar putea numi, mai ales dacă ar exista, calitatea lirică a discursului propagandist ținut de tînără poetă Gorman la instalarea lui Joe Biden la Casa Albă…

Whitman, Gorman și Thunberg

The Hill We Climb este mai degrabă un discurs-poematic decât un poem. Momentul, contextul și o prezență foarte plăcută au transformat, rapid, un reușit spectacol de divertisment socio-politic într-un eveniment literar. Apele oceanului de elogii au fost tulburate deocamdată doar ici și colo.

Un demers analitic semnează Tabish Khair, la 30 ianuarie în THE HINDU. La întrebarea-titlu, Does Amanda Gorman’s poem match up to the standards of the best Anglophone poetry by Black poets?, analiza lui Khair răspunde tranșant: Nu.

Autorul nici nu ia ca termen de comparație texte celebre ca Omeros, poemul epic al lui Derek Walcott, pentru bunul motiv că ar putea fi “un exemplu prea literar”, ci se mulțumește cu texte mai scurte.

În opinia lui Khair, textul Amandei Gorman nu rezistă comparat cu poeme ca Listen Mr. Oxford Don al lui John Agard sau If I Woz a Tap-Natch Poet al lui Linton Kwesi Johnson. Multe „clișee standard”, inabil administrate. Nu puține stângăcii lingvistice. Începutul poemului este considerat doar unul decent – pentru poemul unui student.Ritmulebun, când textul e recitat. În textul tipărit, el devine “dezamăgitor”.

Recunoscând meritele spectacolului oferit de poeta-activistă la 21 ianuarie, Jay Sizemore (The POM Newsletter) introduce în discuție un element important: raportul dintre poezie și subcategorii ale poeziei. Gorman este o ”spoken-word artist”, practică o lirică ce se încadrează în subcategoria de poezie cunoscută și sub numele de “slam”, “amestec de spectacol, scris, competiție și participare a audienței”.

Scrie Sizemore despre poemului lui Gorman: “Îndeplinește el, în ochii mei, standardele pe care trebuie să le atingă meșteșugul poetic modern? Nu neapărat. Pot găsi slăbiciuni în el. Cred că poate fi revăzut și îmbunătățit prin eliminarea bizareriile lingvistice, clișeelor și a efortului didactic de a-i convinge pe cei deja convinși. Dar, în același timp, pentru stilul spectacolului, multe din lucrurile acestea sunt secundare. Am simțit întotdeauna că genul de poezie ‘slam’ este predispus să cadă pradă trucurilor stilistice în defavoarea substanței, dar asta nu e decât o trăsătură a acestei subcategorii a poeziei.“

Întorcându-mă la analiza lui Tabish Khair, scriitor și profesor asociat în Departamentul de Engleză al Universității Aarhus din Danemarca, iată o secvență din finalul ei în care autorul disociază valoarea textului de speranțele poetei-activiste într-un viitor socio-politic mai bun: “Nu-i facem o favoare lui Gorman, aducând laude nemăsurate poemului ei, oricât de mult i-am împărtăși speranțele. Mai presus de orice, nu facem o favoare poeziei scrise de autori de culoare coborând ștacheta atât de jos.

Amanda Gorman are 23 de ani și trăiește într-o țară unde se poate exprima fără asumarea vreunui risc. La 29 de ani, într-o dictatură, Evgheni Evtușenko publica Babi Yar, poemul în care denunța atât falsul istoric practicat de Kremlin, care arunca vinovăția pentru masacrarea populației evreiești din Kiev pe umerii naziștilor germani, cât și antisemitismul care era încă în floare în Uniunea Sovietică.

E greu de ghicit cum va evolua, ca poetă, Amanda Gorman, dar ar fi foarte trist să fie transformată – cum pe drept se teme un om în ale cărui temeri cred – într-o Greta Thunberg a poeziei mondiale. Deocamdată, mai toată lumea dansează după partitura lansată de cei mai importanți critici și istorici literari americani ai momentului – Oprah Winfrey și Michelle & Barack Obama.

Dacă tot vorbim despre răni, durere, reconciliere și vindecare, cei trei „cognoscenti” ar putea citipoemele The Wound-Dresser și Hymn of Dead Soldiers, dinvolumul lui Walt Whitman Drum-Taps, publicat în 1865, după Războiul Civil.

Dacă vor găsi puterea să-i ierte pe Walt Whitman că a fost alb și pe albul republican Abraham Lincoln că a semnat Proclamația de Emancipare, în vreme ce Partidul Democrat, al „omului de rând”, s-a opus abolirii sclaviei, există șanse să înțeleagă diferența dintre speech și poetry.

Dacă nu, nu.

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

17 răspunsuri la Dorin Tudoran: Whitman, Gorman și Thunberg

  1. elsadorvaltofan zice:

    Faza acuta a pericolului disparitiei scarilor de valori a trecut din simplul motiv ca am taiat picioarele scarii. Scaderea drastica a nivelului de competenta, a performantei pentru a putea…acomoda…rezonabil. Si, dintr-o acomodare in alta chiar o sa credem ca este arta, stiinta, etc.

    Apreciat de 2 persoane

  2. Scepticus Scepticus zice:

    Un amestec de analiza literară amestecat cu un pamflet, sau ai degraba invers. Poezia angajată n-a fost niciodată buna și nu poate fi buna mai ales cand este in slujba unui spectacol, cum bine spunea domnul Tudoran.

    Apreciat de 1 persoană

  3. elsadorvaltofan zice:

    Louis Aragon, Aimé Césaire, René Char, Paul Eluard, Victor Hugo, Abdellatif Laâbi, Annie Leclerc, Pablo Neruda, Jacques Prévert, au scris poezie angajata. Au fost scriitori importanti. Ca nu poate fi buna in slujba…de acord. Ca nu e buna pur si simplu, nu cred. Depinde cine si de ce se angajeaza. Depinde cum este exprimat angajamentul.

    Apreciat de 1 persoană

    • Contează mai ales ce spuneți în ultima propoziție. În măsură ceva mai mică și ce spuneți în penultima….

      Apreciat de 1 persoană

      • elsadorvaltofan zice:

        un poem de Boris Vian, angajat. impotriva razboiului. angajamentul nu e doar politic poate fi filozofic. nu vreau sa fiu avocatul diavolului, sa caut marele poem acolo unde nu este. genul a existat, exista, va exista. cand e practicat de nechemati aluneca in derizoriu. cand scriitori maturi practica genul sunt adevarate luari de pozitii de care avem nevoie.

        Die Gedanken sind frei fusese doar un poem popular. Istoria a hotarat ca Libertatea de a gandi sa devina un angajament in vremuri in care ea este interzisa.
        Le Déserteur

        Monsieur le président
        Je vous fais une lettre
        Que vous lirez peut-être
        Si vous avez le temps.
        Je viens de recevoir
        Mes papiers militaires
        Pour partir à la guerre
        Avant mercredi soir.
        Monsieur le président
        Je ne veux pas la faire
        Je ne suis pas sur terre
        Pour tuer de pauvres gens.
        C’est pas pour vous fâcher,
        Il faut que je vous dise,
        Ma décision est prise,
        Je m’en vais déserter.

        Depuis que je suis né,
        J’ai vu mourir mon père,
        J’ai vu partir mes frères

        Et pleurer mes enfants.
        Ma mère a tant souffert
        Qu’elle est dedans sa tombe
        Et se moque des bombes
        Et se moque des vers.
        Quand j’étais prisonnier,
        On m’a volé ma femme,
        On m’a volé mon âme,
        Et tout mon cher passé.
        Demain de bon matin
        Je fermerai ma porte
        Au nez des années mortes,
        J’irai sur les chemins.

        Je mendierai ma vie
        Sur les routes de France,
        De Bretagne en Provence
        Et je crierai aux gens:
        «Refusez d’obéir,
        Refusez de la faire,
        N’allez pas à la guerre,
        Refusez de partir.»
        S’il faut donner son sang,
        Allez donner le vôtre,
        Vous êtes bon apôtre
        Monsieur le président.
        Si vous me poursuivez,
        Prévenez vos gendarmes
        Que j’emporte des armes
        Et que je sais tirer.

        Boris Vian (1920-1959)

        Apreciat de 2 persoane

      • Ați spus singură esențiallul, că era ămpotriva, nu pentru și că angajarea era (și) filosofică. Și mi-am afus aminte de Char, el n-a scris poezie angajată, a fost angajat cu arma în mînă în maqis…

        Apreciat de 1 persoană

  4. ontelusdangabriel zice:

    ***// și la bicentenarul
    paranteză
    bicentaurul încă nu și-a făcut simțită prezența dar fiți pe recepție
    închisă paranteza
    aceluia la al cărui mormânt din montparnasse
    decent
    spre deosebire de scandalul urâtului pentru care îi mulțumește ultimul secol jumătate că l-a încetățenit în poezie
    am văzut cel mai frumos scris de mână
    un fan anonim
    amintindu-mi
    și-atunci și-acum
    de doamna mea învățătoare
    răpusă de nemiloasa boală
    aveam să aflu mai târziu
    în ziua-n care se întâmpla să fiu participant la probabil una dintre ultimele dacă nu chiar ultima ședință de catedră
    pe care constantin ciopraga a condus-o
    pentru că abia dispariția scrisului manu propria
    nicidecum tehnologia gutenberg
    semnalează era digitală
    tehnic argumentată de către mister nicholas negroponte
    în 1995
    am prins în viețile noastre epoca de dinainte și epoca de după
    internet
    un liliac dintr-o peșteră a sudului chinez o confirmă pe poeta parafrazând hitul the beatles
    we all live in a yellow submarine
    de la gutenberg la greta thunberg
    sau când fonologia

    Apreciat de 1 persoană

  5. Foarte justă observația că e trist pentru poezie ca o debutantă charismatică, dar care scrie in clișee, fara tensiune, forță literară sau, in fine, talent precum Gorman, aplaudată de guru-șii showbizului și de cuplul tot mai woke Michelle & Barack O. sa devină etalonul mondial al poetului/tei. Poezia nu ar trebui lăsată să devină o goarnă a activismului la modă. Altfel noi știm destule despre „proletcultism” și „realism socialist” și ni se face parul măciucă dacă ne gândim la noi cenzuri moraliste asupra poeziei și poeților.

    Apreciat de 3 persoane

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s