
Cînd am plecat la Gura Humorului, am anunțat, dar, în grabă, am uitat să amintesc și motivul plecării. În fapt, am participat la cea de-a XXXIX-a ediție a Festivalului Internațional de film, diaporamă și fotografie, „TOAMNA LA VORONEȚ”. Am mai participat la o ediție a festivalului acum cinci ani, cînd am fost membru al Juriului. De data aceasta, am participat la două dezbateri pe tema A fost sau n-a fost? 30 de ani de la Revoluția din 1989. Prima dezbatere, de la liceul „Alexandru cel Bun”, mi-a plăcut mai mult, pentru că participanții au fost cîteva zeci de elevi, inteligenți, spontani, care au pus întrebări excelente. Că a fost i-am lămurit repede, dacă n-ar fi fost, n-am fi avut prilejul să stăm de vorbă împreună! Apoi, împreună cu regizorul Cornel Mihalache, istoricul Cătălin Turliuc, scriitorul Viorel Domenico și Dna Marcela Butnaru, ajutați și de două filme, am reușit măcar parțial și să lămurim ce anume a fost. De altfel, voi posta filmul lui Cornel Mihalache în una din zilele următoare. Seara, am repetat experiența, în sala Casei de Cultură, în fața unui public adult, moderați de regizorul Ovidiu Lazăr.




Dar cum a fost un festival de film și alte arte vizuale, această parte – și aceste arte – și-a luat partea leului. Juriul a fost alcătuit din:
Președinte: Laurentiu Damian, regizor. Membri: Manuela Cernat – critic de film, Dana Duma – critic de film, Nae Caranfil – regizor, scenarist, Ovidiu Lazăr – regizor, Igor Cobileanski – regizor și Victor Rusu – artist fotograf. Un juriu care chiar a avut de muncit – peste 60 de filme (scurt metraje documentare, artistice, de televiziune și turistica) realizate de regizori din aproape 20 de țări, între care Belgia, Rusia, Polonia, Republica Moldova, Cehia, Elveția, Franța, Bangladesh etc.

În urma deliberării juriului, au fost acordate următoarele premii:
- la secțiunea Film Documentar
– premiul pentru cel mai bun film documentar: Tatal meu Imre, Regia: Andreea Stiliuc, Romania,
– premiul pentru cea mai buna regie la film documentar El iubeste ochii mei, Regia: Enxhi Rista, Albania,
premiul pentru cea mai buna imagine la film documentar: Dorotchka , Imaginea: Olga Delane, Germania,
– premiul special al juriului – film documentar: Emanoil Mihailescu si balaurul rosu, Paul Palencsar, Romania, - la sectiunea film studentesc
– premiul pentru cel mai bun film studenţesc: L’enfant Chameau, Regia : Chabname Zariab, Franta,
– premiul pentru cea mai buna regie la film studentesc: Ravik the steppe turle, Regia: Michal Chmielewski, Polonia,
– premiul pentru cea mai buna imagine la filmul studentesc: The Last Client, Imaginea: Anna Urbanczyk, Polonia - la sectiunea film turistic
– premiul pentru cel mai bun film touristic: Maramures – tara veche, tara noua, Regia : Florin Andreescu, Romania, - la sctiunea digiporama
– premiul pentru cea mai buna digiaporama: Loving a woman, Regia: Benedetti Alessandro, Italia, premiul special al juriului – digiaporama: Sweets, Regia: Il Triangolo Magico Multivisione, Italia, - premiul In memoriam Liviu Macovei: Domnului Paul Palencsar, Romania
- premiul de recunostinta doamnei Marcela Butnaru
În afara concursului, au fost difuzate mai multe filme lung metraje românești artistice și documentare: Filip cel Bun de Dan Pița, 100 de lei de Mircea Săucan, La Gomera de Corneliu Porumboiu, Timebox de Nora Agapi și Stop cadru de Igor Cobileanski. Idee foarte bună, astfel că am avut ocazia să revăd și alți prieteni din cinematografie – regizori, actori, critici – Dan Pița, Ileana Popovici, Mircea Diaconu, Pavel Azap ș.a.
Mulțumesc pentru fotografii lui Nico…

A republicat asta pe fata noptii.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Mulțumesc frumos.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Eu va multumesc. Doar ganduri bune.
ApreciazăApreciat de 1 persoană
Asemenea!
ApreciazăApreciat de 1 persoană
joc metafizic// să echilibrezi contrariile/ în condițiile în care cu cât sunt mai îndepărtate/ galaxiile se deplasează cu o viteză și mai mare unele de altele/ încerci totuși să echilibrezi contrariile/ de pildă octombrie fiind perechea lui aprilie îți poate crea aceeași stare/ sau măcar asemănătoare/ apoi înțelegi că nimic nu echilibrează nimic/ că ești proiectat cu o forță nefirească înspre ceva/ înspre altceva/ cunoașterea nu mai ajută ci paralizează/ iar confirmarea devine inutilă/ cel mult o biată convenție/ așa este/ ingenuitatea primei interpretări e ireversibilă/ tehnic lucrurile pot fi ulterior ameliorate/ dar amețeala inauguralului nu se mai poate repeta/ câștigând în complexitate pierzi în adâncime/ și accepți faptul inițial dureros că se opresc unele lucruri/ chiar dacă legile fizicii sunt pură perfecțiune
ApreciazăApreciază