Prefață la Vasilica Ilie – Povestiri de pe planeta femeilor


Scriitoarei Vasilica Ilie, prietena noastră, a tuturor, din această pagină, tocmai i-a apărut un volum de povestiri. Am un text însoțitor în volum pe care îl reproduc aici, cu urările de vînt bun la pupă noii cărți…

Coperta Povestiri de pe planeta femeilor

 

O colecție de bijuterii

 

Deși o citesc cu interes pe autoare de mai mulți ani – și ca poetă, și ca prozatoare – mărturisesc că am început greu lectura acestei cărți. Am amînat destul de mult începerea lecturii manuscrisului. Și rău am făcut!  Nu știu din ce motive – poate că am citit tendențios titlul? – mă gîndisem că ar putea fi vreo carte militantă, tezistă, feministă cum s-ar spune! Mare greșeală, în fond, avem de-a face cu o mică colecție de bijuterii în proză, centrate toate pe dificila chestiune matrimonială – fiecare poartă numele personajului feminin căruia i se deapănă povestea -, însă tratată exact așa cum trebuie pentru a nu rata esențialul, deci literatura. În fond, manierele de a rata asemenea teme sînt nenumărate – de la tezismul și militantismul deja amintite pînă la patetism sau o viziune melodramatică -, pe cînd cele de a izbuti sînt mult mai puține, poate numai două – detașarea chirurgicală sau umorul. Doamna Vasilica Ilie alege umorul – și bine face. Sigur că autoarea nu-și detestă personajele, ba dimpotrivă ține la ele ca la proprii săi copii – ceea ce sînt, de altfel! – dar tușele de umor, ironie, uneori și autoronie înscriu poveștile în literatura de calitate.

 

Pe măsura ce avansam în lectură, simpatia mea oscila între, să spunem Mica – da, nu te îndrăgostești numai la tinerețe! – și Simina, ceea ce nu e atît o probă a nestatornicei mele, cît mai degrabă a interesului provocat de fiecare personaj și fiecare poveste în parte. Mă gîndeam că, dacă aș pune pur și simplu numele personajelor unul sub altul, fără să adaug vreun alt cuvînt, ar ieși un poem destul de reușit. Și, iarăși, pe parcursul lecturii cu pricina, m-am întrebat și dacă aceste personaje/ povești ale lor sînt „smulse din viață”, efect al observației de scriitor, sau sînt pur și simplu inventate de toutes pieces, dar slavă Domnului!, mi-am dat seama că aceasta nu are nici o importanță din punct de vedere literar. Literatura nu este falsă sau adevărată, ea trebuie să fie verosimilă, iar aceste povești sînt de la un capăt la altul al volumului.

 

Citesc mult și tot felul de cărți, iar lecturile mele se întind pe o scară care merge de la „din obligație” pînă la „de plăcere”. Am început să citesc această carte „din obligație”, îi promisesem autoarei că scriu aceste rînduri însoțitoare, dar am încheiat în pură plăcere. Și cu un regret – cartea este prea scurtă pentru nevoia mea de lectură! Dar poate autoarea va mai scrie un volum sau, poate, va scrie unul care să se rotească în jurul unor personaje masculine – din cîte îmi pot da eu seama, are capacitatea psihologică de proieție și poate face asta. Bun, mai rămîne și ca viețile bărbaților să se dovedească măcar la fel de interesante! În ultima jumătate de an, am mai citit cîteva cărți cu plăcere egală cu cea de acum, mă gîndesc în primul rînd la recentele volume semnate de Dorel Schor și Doru Antonesi. Dar acelea erau cărți declarate din start ca fiind „de umor”, pe cînd aceasta este una scrisă „cu umor”…

 

Liviu Antonesei

 

1 – 3 Iunie 2017, în Iași

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Prefață la Vasilica Ilie – Povestiri de pe planeta femeilor

  1. dezideriududas zice:

    Felicitări ! Cum scria Liviu, vânt bun, că pânza sigur e „în regulă” ! Nu reziști pe-aici fără ea „brici”….

    Apreciat de 1 persoană

  2. Vasilica Ilie zice:

    Am anunţat şi pe facebook apariţia cărţii şi deja sunt solicitări pentru achiziţie iar prietenii mă întreabă când va fi lansarea. Vă mulţumesc încă o dată pentru această prefaţă şi sper ca volumul să aibă succes în rândul cititorilor. Doamne ajută!

    Apreciat de 2 persoane

  3. Ion Fercu zice:

    Succes mult!!!

    Apreciază

  4. Virgil Cosma zice:

    Felicitări dnei Viorica Ilie și spor la vânzări.
    Are și Lili Crăciun (cea cu Călătoria) una, se numește „Menajerele soacrei mele”, apărută anul trecut. Sunt poveștile de viață a 13 din cele peste 40 de menajere care s-au perindat pe lângă patul lui Buni (adică maică-mea) și fiecare poartă drept titlu numele femeii în cauză. Unele vesele, se râde cu poftă, altele triste. Au avut mare succes, s-au epuizat primele două tiraje și mi-e oarecum rușine că nu ți-am trimis una, măcar de semnal. M-am temut să nu te agasez cu o propunere de lectură ușoară, mai de vacanță.

    Apreciat de 1 persoană

  5. Vasilica Ilie zice:

    Sunteţi cam hâtru, domnule Virgil Cosma! 🙂

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

