O dimineață pierdută sau la ce e bună birocrația!


th

Ieri, după amiază, după ce am predat cataloagele pentru primul lot de vreo 200 de teze semestriale corectate eram, de bună seamă, obosit, dar și cumva fericit, scăpasem de una dintre marile corvezi ale sesiunii. Mi-am și oferit o jumătate de zi și o noapte drept premiu, ca să mă apuc în dimineața asta de următorul lot, tot de vreo 200 de lucrări. Însă dimineață, bucuria a dat în scîrbă, cum spune înțeleapta vorbă din popor – am deschis mailul înainte de a trece la corectat și acolo mă aștepta un mesaj de la facultate prin care eram chemat să fac o cerere către decan ca să-mi aprobe corectare a două note. Bun, eu le corectasem după procedura pe care am aplicat-o aproape 30 de ani cînd mi s-a întîmplat să greșesc o notă la transcrierea în cataloage. Procedura este, pardon era, simplă și clară – barezi nota greșită, sau eventualul „absent” trecut greșit, adaugi alături cuvîntul „corectat”, pui nota corectă, ssmnezi și treci data modificării. Bun, acum nu mai este așa! Înainte de a face respectivele operații simple, faci o cerere către decan, D-Sa o semnează, apoi faci modificările, iar cererea aceea aprobată se atașează la catalog! Prin urmare, am pierdut jumătate de zi pentru această operație de rutină…

Și acum să analizăm – această decizie a conducerii Universității este ilegală, întrucît încalcă libertatea academică. Conform legii, un profesor universitar este stăpîn pe activitatea sa de la crearea programelor pînă la evaluarea efectivă a activității studenților. Nicăieri în lume n-am auzit de ceva similar! Și, apoi, dacă trebuie să pedepsești profesorul pentru că a greșit, deși și-a asumat sub semnătură greșeala și a corectat-o, nu mai bine îl bați cu vergi la tălpi?! Și, apoi, ce vină au decanii de trebuie să-și piardă vremea cu aprobări inutile? N-au ei altceva mai bun de făcut, că la conducerea unei  facultăți nu se stă degeaba. Deci, ei trebuie să-ți aprobe ceva care, oricum, ești obligat să faci, să corectezi o notă greșită! Să fiu clar – greșelile de transcriere, mai ales de cît se lucrează cu sute de studenți în același timp, sunt inevitabile, aș spune fatale. Nici mie nu mi s-a întîmplat acum prima oară. Într-o facultate, într-o sesiune, au examene zeci de profesori, cu mii de studenți. Cum naiba ar arăta viața unui decan dacă la fiecare examen ar apărea o singură greșeală de transcriere?! Se vede treaba că purtătorii gîndirii milițiste care a zămislit această prostie nu s-au gîndit la așa ceva!

Bun, acum jumătate de zi s-a dus, cheful de corectat s-a dus, o să încep mîine. Sigur dacă mințile milițiste nu mai inventează ceva! Și ca să nu se interpreteze greșit – nici Doamnele de la secretariatul facultății, nici conducerea acesteia, nu au nici o vină, această „directivă prețioasă” a sosit de la conducerea Universității care, aplicînd autonomia universitară în contra legii, a încălcat libertățile academice… Dimpotrivă, aș saluta rapiditatea cu care m-au însoțit în rezolvarea acestei probleme.

PS O altă noutate din „indicațiile prețioase” cere să scrii nota și în litere, nu doar în cifre mari și clare. A mai existat sistemul acesta cîndva, care e curat pleonastic! Era o moștenire, survival ar spune sociologii, a milițismului sovietic. Sigur, față de reforma comentată mai sus, asta e aproape benignă. Totuși, dacă pui timpul consumat pe literele alea, dacă adaugi calcularea notelor finale, trecerea notelor în cataloage, ajungi la concluzia că „proba evaluării” poate dura cît evaluarea însăși!

PPS Dumnezeule, eu am nimerit întîmplător peste două delicatese, dar totul face parte dintr-un document pe care Kafka ar fi invidios. Se cheamă „Programul operațional de organizare a activității privind gestiunea rezultatelor studenților la evaluările finale la disciplinele introduse în planul de învățămînt”! E un titlu lung? Dar să vedeți documentul ca atare! Mulțumesc furnizorului. Dacă am noroc și mai trăiesc un an, măcar mă pensionez și scap coșmarurilor viitoare! Documentul aici!

PO de organizare a activitatii privind gestiunea rezultatelor studentilor – v1_2017

 

 

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la O dimineață pierdută sau la ce e bună birocrația!

  1. mihaidg zice:

    Ce-ai cu bietii militieni?! n-au nicio vina pentru asta; te suspectez ca vrei sa salvezi onoarea managementului liberal. Secretarele noastre sunt revoltate ca totul se schimba si nimic din ce era inainte nu mai e bun. Revolutia continua a triumfat!

    Apreciat de 1 persoană

    • Cu militienii n-am nimic! Cu gindirea militista extinsa in afara zonei de exercitare da! Mă iluzionam că Universitatea este o instituție civilă, cum văd Luca avea dreptate, se trage din vechea Universecuritate! Dacă ai fi citit atent, ai fi văzut că le fac vreo vină Dnelor secretare, ba din contra, nici conducerii facultății…

      Apreciază

  2. Ion Fercu zice:

    Dupa necaz, iata si perla saptamanii: „Programul operațional de organizare a activității privind gestiunea rezultatelor studenților la evaluările finale la disciplinele introduse în planul de învățămînt”!
    Sa vedeti ce birocratie este si in invatamantul liceal! Nici nu mai conteaza calitatea lectiilor. Daca ai portofolii doldora de argumente incropite, esti grozav! Daca nu, poti sa fi cel mai bun profesor din lume; nu conteaza!
    Sunt unii sefi care, daca nu inventeaza cotidian o obsurditate/tampenie birocratica, mor precum chitigoiul.

    Apreciat de 1 persoană

  3. Maria zice:

    Maestre, asemenea „proceduri” există peste tot, în mod special în sistemul bugetar. Imaginați-vă că pentru aprobarea unui raport bugetar , se aduc în completare nenumărate referate care să susțină un raport cu date corecte, clare.
    În Galway, la consulat,aveam nevoie de un document, „procedura ” a durat 10 minute. Dacă nu vă supărați, ce este „chitigoiul „,sunt obișnuită să întreb dacă nu știu, chiar dacă risc să par ridicolă 😊😀!

    Apreciază

  4. angelicabutnarasu zice:

    Birocratia este furtul de Timp, si orice institutie bugetara are sigur citeva paragrafe pastrate din trecut, eu te inteleg perfect de ce esti atit de revoltat, si recunosc si cuvintul ,,militienesc’…si eu am asemenea ,,proceduri”, da zilnice, scriind procese verbale, registre si caiete, tabele si calcularea unor procente absolut inutile la sute de elevi, toate fiind o pierdere de vreme, fiind un furt de timp! Iar pe hotii de timp codificati drept ,,vampiri energetici”, ii ocolesc cu grija, si-i triez atenta, asa cum maninc sau citesc , selectiv…Time is Life!

    Apreciat de 1 persoană

  5. Petrovici Constantin zice:

    Ei bine, se poate și mai rău! După cum probabil știți, eu am fost acuzat de fals intelectual și trafic de influenţă – e drept și de folosirea funcției pentru a obține favoruri sexuale – pentru că am modificat astfel o notă! Și dă-i proces penal! Noroc că judecătoarea a fost o femeie cu capul pe umeri, dar încă nu s-a terminat! Urmează apelul cerut de procuratură!

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

