Un interviu cu Andrei Vieru


 

elogiul-vanitatiiAm postat de mai multe ori linkuri către interpretări ale extraordinarului pianist Andrei Vieru – piese de Bach, Mozart, Vivaldi etc. Dar pentru mine AV este mai mult decît un pianist rar, este și un caz, unul flagrant de talente multiple, pentru că este și un scriitor pe aceeași măsură, dar și un matematician. În primele două ipostaze, l-am putut aprecia și singur. Din păcate, competențele mele matematice nu sînt în măsură să mă ajute să pot evalua și contribuțiile sale în acest domeniu. Acum însă, nu-l postez pe AV cîntînd, ci vorbind, vorbind despre cea mai recentă carte a sa, Elogiul vanității, de curînd apărută la Humanitas, pe care tocmai am citit-o și pe care o recomand cu entuziasm.

Nu, nu mi-a trimis el interviul. Am dat singur peste el. El îmi trimisese un link muzical. Nu, nu o interpretare de-a sa, ci Mahler interpretînd Mahler în 1905! Mi se pare fabulos că așa ceva s-a putut păstra și atunci din darul său voi face un dar pentru toată lumea!

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Un interviu cu Andrei Vieru

  1. angelicabutnarasu zice:

    Am casacat ochii a mare uimire cind am vazut eu ce tema ne propui azi ! Aceeasi pe care am dezbatut-o acum citeva zile, cu un Maestru de Arte Martiale[la ei conteaza], si chiar ieri, o prietena nedumerita , mare Sefa, m-a intrebat daca are orgoliul mare, fiindca Duhovnicul ei i-a dat sa citeasca ,,Eclessiastul, zilnic…Nu, i-am raspuns eu, esti gradat vanitoasa, orgolioasa, trufasa, vrei sa fii sefa in toate. Uneori dispretuiesti oamenii, iti urasti obirsia, si ai muncit din greu pentru a ajunge Sus, pentru ca ai avut o copilarie nefericita, vrei sa scapi de trecut…iti pui masti diverse mintindu-te pe tine si pe iubitul tau reusind cu succes sa storci lacrimile din suferintele tale, si asta-i fiindca nu te-ai jucat in copilarie, nu cunosti jocul, esti batrina de mica…Dupa ce am analizat impreuna toate astea, nu s-a suparat , tocmai ca asta vrea, o schimbare, este intr-un tipar mental gresit…,,Orgoliul ucide scinteia divina, mi-a spus un mare Calugar, duce la insingurare, un mare dezastru pentru suflet, are un mecanism precis-cauza si efect. Si apropo de vanitate, orgoliu, invidie si gelozie,anul trecut pi vremea asta, o duduie di pi Fb. s-a suparat pe mine ca i-am atras atentia politicos sa nu mai posteze scrieri pesimiste, negativiste si depresive cu citate sumbre, fie si celebre, despre moarte, gen ,, viermii lucreaza, asa ca mi-a dat o replica usturator-didactica -,, Apar o multime de ,,scriitoare, care nu se compara cu Ea, care a scris carti si articole… si eu i-am dat un citat celebru, ,,Cine arunca in lume cu uritul, de urit va avea parte! Mi-a mai postat citeva replici -citate cit de urita sunt eu si cit de fericita este ea-spre deliciul privitorilor fb, de fapt asta fiind singura animatie de pe fb ei, fiindca citatele celebre, dialogurile terne si scrierile ei banale fara sclipire, nu au fost vreodata distribuite…si mi-a dat block! Din prima am recunoscut orgoliul, Ea aratindu-si ghiarele culturale cu acel exercitiu de forta, in public, am compatimit-o draga de ea…Pai cum sa-si puna mintea doldora de diplome cu mine, eu care am scris doar epistole de drag si voiosie casnice, la sentimente si dulci imbratisari ocazionale?! Uite asa scriu eu, de mica pun biletele lipite pe usa casei, e si asta un exercitiu… un exemplu-Ma simt ca o pisicuta taari harnica si inspirata daca in dimineata asta, voi linge alene o inghetata catifelata cu fistic, adusa de tine…pot chiar sterge si praful, cu coada motanului, vom avea un dulap fericit…Da, am intilnit multe orgolii, m-a ferit D-zeu de invidie si gelozie, orgoliu si ingimfare, bucuroasa sunt de mine, scriu in joaca, n-am nici o pretentie, am inspiratie si bucuria zilelor, cuvintele sunt vii, si transmit emotii…Prea multa tehnica, kg de cuvinte docte pentru a se vedea cit de culta esti, strica draga, fara umor si mai ales. Fara a transmite Emotia, in arta, esti un nimeni, de aceea chiar nu ma dau scriitor…Strasnic subiect, L.A.! D-l A. V. le-a cercetat si nuantat perfect, iar muzica lui este terapeutica, pentru ca sigur este un Geniu avind talente multiple, matematica este cheia Universului, de asta imi si place numerologia. Da, strasnic subiect, mai ales ca in seara asta sunt invitata la o mare petrecere, o adunare de ziua unei prietene ajunsa intr-un Minister, n-am vazut-o de 5 ani, anume o serbeaza in IASI, pentru mine, si uite, voi observa ce mai face si orgoliul ei…Multumesc La pentru bonusul Mahler, tocmai ai aruncat cu frumosul in lume, sa ai parte de frumos, si ascultid-ul pe Av, ne-om cerceta cu totii orgoliile ba chiar ne vom pune si note…

    Apreciat de 1 persoană

  2. angelicabutnarasu zice:

    ASA ESTI TU, NIMIC NU POSTEZI INTIMPLATOR, PSIHOLOGUL DIN TINE LUCREAZA NON STOP, chiar am emotii la aceasta intilnire, toti evoluam, o vreau schimbata, in mai bine…AH, CE CHEF!

    Apreciat de 1 persoană

  3. Larsen Elena zice:

    Stau la coada sa va felicit pentru semnalare, dar mie-mi sare drak mereu randul. Trec azi pe la Humanitas sa caut cartea

    Apreciat de 1 persoană

  4. dezideriududas zice:

    Se pare ca dupa “ordinul Dezideriu”, pe care Erasmus l-a (ne-a) nemurit cu “Elogiul nebuniei sau discurs spre lauda prostiei”, “ordinul Andrei” vrea sa tulbure, in continuare, asezarea linistita a “apelor istoriei”. Nu doar ca ne valideaza actul fondator, ci ne si face “2 in 1”….Daca si apele geografiei ar avea aceasi retea hidrografica ca cele ale istoriei…, sau macar daca s-ar anunta zilnic cotele “apelor istoriei”, la radio, in fiecare zi la ora 12….Din pacate, asa-ceva se poate intampla doar in razboi.
    O sa caut si eu cartea. La cata matematica stiu eu, 1+ 1 = 2. Adica nebunia + prostia = vanitatea. Grav este ca acest 2, adunat cu oricare alt 2, dă intotdeauna mai mult ca 5…., o simpla operatie ar’timetica romaneasca, imposibil de incadrat in „marea matematica”….Vestea buna este ca mai toate ar’timeticile sunt vai „mama lor”….iar „marea matematica” seamana mai mult cu „rigurozitatea psalmilor”….Depinde de cine scrie si/sau citeste biblia…..

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

