Dorel Schor – O sută de dolari


Dorel Schor este unul dintre cei mai buni umoriști de limbă română ai momentului, iar momentul ține de vreun sfert de veac. Din păcate, deși a publicat destule cărți și în România, cred că este mult mai cunoscut în comunitatea cititorilor de limbă română din Israel, unde trăiește de mai multe decenii. de bună seamă că nu este vina dumisale, ci a proastei difuzări a cărților tipărite de edituri. Nu sînt mai mult de zece edituri – din sute! – care chiar știu să-și plaseze cărțile în toată țara.

Dsa sa este, de asemenea, autor de aforisme, pe care le-a botezat „ziceri”, mai precis „ziceri de Dorel Schor”, și un excelent critic și istoric de artă. Dacă ne vom fi văzut vreodată. trebuie să fie în prima noastră tinerețe! Dar schimbăm foarte des mailuri, de mai bine de zece ani, și este unul dintre cei mai buni furnizori de bancuri pentru week end-urile noastre. Pe vremea cînd mai conduceam Timpul am apucat să-l public de mai multe ori în toate ipostazele sale de autor… Cum se apropie Hanukkah, îi urez Hagh Hanukkah Sameah!

dorel-schor11

Dorel Schor – O sută de dolari

 – Draga domnule, daca matale ai avea cinci minute pentru mine, ti-as povesti o istorioara adevarata care mi s-a intamplat chiar mie personal.

– Cu placere, domnule Glazpapier. Chiar si zece minute!

Boris Israelovici Glazpapier isi sulfa nasul intr-o batista enorma, sovietica, ca pentru a-si face curaj:

–         Am o ruda in Canada. Nu ma intreba exact cum mi-e ruda, ca nu stiu.  Un om foarte cumsecade, ceva mai in varsta, are un restaurant chinezesc la Montreal. Restauratul se numeste Fay-Bysh. De ce? Foarte simplu, pentru ca pe el il cheama Faibis…. Si intr-o zi, cam acum un an, primesc de la unchiul Faibis o suta de dolari. O suta de dolari sunt ceva, nu? Oricand si oriunde, fie criza cat de rea, o suta de dolari raman o suta de dolari. Ce sa-ti spun, ne-am bucurat grozav…

–         Inteleg foarte bine, il asigur. O suta de dolari sunt…

–         Exact!  Si atunci imi spune Liuba, nevasta-mea, de luni de zile  nu mi-am cumparat o pereche de pantofi mai ca lumea, ce-ar fi sa profitam  de ocazie si sa ma incalt si eu mai modern, ca m-am saturat de sandale marca „Talpa lui Ilici”. Ce puteam sa-i spun? Aveam o suta de dolari la care nici nu m-am asteptat, asa ca i-am dat pe niste pantofi italienesti. Nu trec doua zile si vede navasta-mea la super un serviciu  de cristal. Nici nu stii, imi zice, de cand imi doresc  eu asa un serviciu  de cristal, ca madam Brodiciche are tot asa unul si-mi scoate sufletul de cate ori vin la ea in fiecare zi. Spun eu, e mai bie sa nu te duci la ea, decat sa aruncam banii  pe sticlaria asta  care e buna numai s-o stergi de praf.  Pe scurt, ca sa n-o mai lungim, am adus eu argumente foarte sanatoase si pana la urma am cumparat serviciul.  Dar nu m-am amarat prea tare, vorba aia, daca nu primeam o suta de dolari si  primeam cadou un serviciu de cristal, ce era?!

–         Calul de dar…

–         Exact! Si peste vreo doua saptamani imi spune Liuba, stii ceva, am o ideie. Chiar in clipa cand mi-a spus ca are o ideie, am simtit asa un junghi usor in stanga, dar n-am vrut  s-o sperii. Tot am primit o suta de dolari la care nu ne-am asteptat, zice ea, ce-ar fi sa-mi cumpar o haina de piele moderna?!

–         Inteleg foarte bine, si-ati cumparat haina de piele.

–         Exact! Dar sa stii ca nu m-am omorat. Ce era daca nu primeam  cadou o suta de dolari?  Ce era daca primeam un pachet  cu o haina de piele din Canada? Nu ma bucuram? Ma bucuram, noi sa fim sanatosi, altii au necazuri mai mari…

–          Fereasca Dumnezeu…

–         Da, dar nu m-a ferit pentru ca dupa o pauza de, hai sa zicem o luna, ce crezi ca-mi zice Liuba? Ai vazut ce lantisor cu diamante are madam Gurnist? Ea isi poate permite si noi nu? Vreau si eu asa ceva.  Mama draga, i-am spus, ce rost are sa cumperi la fel cu ea?

–         Bun argument.

–         Te cred. Chiar si Liuba mi-a dat dreptate. Ai dreptate, mi-a spus, noi o sa cumparam ceva mult mai grozav! Tot am primit o suta de dolari pe daiboje, o s-o inebunim pe madam Gurnist… Asa ca am cumparat un pandantiv cu diamante, de atunci am ramas cu un sughit care ma apuca la serviciu. Si ca sa ma linistesc, imi spun: ce era daca nu primeam  cadou o suta de dolari?  Divortam?  Nu divortam, cine are acum putere sa divorteze?  Si cand gandesc asa, sughitul ma lasa…Acuma, hai sa-ti spun sfarsitul. Ieri am primit inca o suta de dolari. Am o mare rugaminte la matale. Eu ii schimb in sekeli israelieni, ti-i dau matale si cand  o sa fim impreuna cu Goldita, aranjam noi treaba asta, te rog sa-mi imprumuti niste parale, imi plasezi banii si gata!

–         Si la ce o sa ajute?

–         Cum la ce? Sa stie Goldita ca am datorii pana si la unul ca dumneata, isi mai poate permite s-o faca pe cucoana?

 

 

 

 

 

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la Dorel Schor – O sută de dolari

  1. angelicabutnarasu zice:

    Ei dragutule, ai nimerit-o cu mine! Frumoasa pilda a patit-o maica-mea cu mine: A cistigat intr-un an la CEC, o masina.A luat banii, nu masina, si a dat de un cadou fiecaruimembru,restul punindu- i tot la CEC.Da eu, adolescenta fiind si plina de ifose, mi-am cumparat o bluzulita fina din matase, grena, usoara ca fulgul; apoi i-am cerut pentru o pereche de perlute grena impletite cu un lantug din aur; apoi iar i-am cerut bani , gasisem un pulover grena sweet din cashmir, apoi iar cersit bani, gasisem din Anglia unpardesu din tweed, desigur, grena, apoi bateam din picior, artistic, faceam botic, nu le vorbeam, santaj emotional-biata maman, avea palpitatii, le-am zis ca plec de acasa la matusica Margareta care era oaia cea neagra a familiei ( fusese maritata de trei ori, si inca mai cauta), aparusera si cizmutele cu fundita piele fina grena.Deci eram un excroc sentimental de temut, nu ma puteau refuza, se topeau de drag si mila privindu-mi ochii mari si albastri inundati de lacrimile dorintelor…am mai obtinuto palariuta Pierre Carddin, plus lenjeria intima-n dantele grena, minusi din piele grena…i-am lichidat un sfert din masina, da nu se pune, eram Printesa familiei…daca nu fugeam de acasa cu Virgil, le mincam toata masina! De asta maica-mea deseori imi spunea, „tu cind te-ai nascut, ai gingurit hotarita: mama, da-mi bani! Da, greu de refuzat femei angelice!

    Apreciat de 1 persoană

  2. De la Dorel, Hava Nagila în versiunea lui Andre Rieu, împreună cu urările sale de sărbători…

    Apreciază

  3. Dana (Mara) zice:

    Fain, asa mai invatam cite ceva din trucurile barbatilor cumpatati. „Ca sa le combatem mai bine”, cum ar spune Scufita Rosie. Adevarul este ca in materie de achizitii, psihologia masculina difera de cea feminina. Femeile cumpara atitea „nimicuri” care le incinta, pe cind barbatii nu le gasesc nici o utilitate. Este suficient sa priviti in poseta unei femei, in trusa de farduri si creme, seturile de bijuterii sau garderoba. Barbatii sint mai practici si pragmatici. Este bine ca intr-un cuplu sa fie echilibru si din acest punct de vedere. Dar acesta este un fel al barbatului elegant de a fi cumpatat. Elegant cu sotia dar mai putin cu „prietenul la nevoie se cunoaste”.

    Sarbatori fericite.

    Apreciat de 1 persoană

  4. De la poetul Nicolae Turtureanu: „Superb, ca-ntotdeauna, Dorel! Și completările – la înălțimea modelului…”

    Apreciază

  5. Anca Vlase zice:

    =)))))))))))) Ioiiiiiii, Bunicule!!! Io´s mai de groaza ca Liuba:))) In loc sa-i blanesc lu´ Vlase prima de Craciun ase cum mi-am propus, i-am blanit si salariu´:))))) Baszdmeg, amu´ sa vezi ce experiemente artimetice confectionez ca sa ies pa plus pana luna viitoare:)))))))
    Pero bueno… importante es ser feliz!:P

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

