Poeți de la Vest… (1). O incredibilă întoarcere la poezie


 

 Nu știu alții cum sînt, dar eu, cînd am prilejul să citesc poezie de bună calitate, mă bucur și simt nevoia să împărtășesc și altora bucuria mea. În toamna care a trecut și la începutul acestei ierni, am avut parte de lectura multor volume de poezie de calitate și acum, în preajma sărbătorilor, voi încerca să semnalez cît de multe voi putea, să le recomand spre lectură. Acum, mă voi opri asupra cîtorva volume sosite dinspre Vestul țării, dinspre Banat, sigur un Banat în sensul larg…

ana-pop-sirbu-coperta

 Cred că am mai scris asta, dar e atît de neobișnuit încît trebuie repetat! Poeta timișoreană Ana Pop Sîrbu este „făptașa” celui mai spectaculos come back liric din istoria universală a poeziei, cel puțin în măsura în care cunosc eu această istorie – între volumul de debut, Primăvara casei (1984), și cel de revenire, Îngerul din zid (2011), se întinde o perioadă de tăcere poetică de aproape treizeci de ani! După incredibila reîntoarcere la poezie, DSa a mai publicat volumele Exod interior (2012), Morfologia nopții (2013), Ana Sîrbu, Versuri și Ilie Gyurcsik, Reversuri (2014, un excelent experiment poetico-hermeneutic), Poesii (2015). iar recent Eudemonie/ Eudaemonia (2016, volum bilingv în română și engleză). Șase volume în cinci an, asta da reîntoarcere la poezie! Însă ar fi cu totul inutil să socotim importanța acestei reîntoarceri numai prin dimensiunea sa cantitativă, pentru că aceasta este complinită de calitatea acestei poezii. Sigur, am putea pune excelența tehnică a scrisului Anei Pop Sîrbu pe seama formației filologice, a experienței de lectură și a experienței scrisului. Dar nu putem pune seama acestora extraordinara forță perceptivă și imaginativă, ineditul imagistic și capacitatea asociativă. Acestea vin mereu dinlăuntru, nu prin experiență, și pot fi rezumate în termenul talent, pe care unii ar voi să-l alunge din lucrul nostru poetic. Or, eu îl socotesc esențial, iar poezia Anei Pop Sîrbu este bîntuită de talent ca de un blestem benefic…

Cînd am aflat că autoarei urmează să-i apară un volum bilingv, în română și engleză, m-am gîndit că este vorba despre o antologie, cum se obișnuiește să-și alcătuiască poeții după apariția unui număr semnificativ de volume cu poezii inedite. Surpriză – volumul acesta bilingv nu este o antologie, ci un volum cu poezii noi, scrise în ultimii doi ani, unele cu numai o săptămînă-două înaintea intrării cărții la tipar. N-aș vrea să uit numele traducătoarei, Dna Aba-Carina Pârlog, de asemenea autoarea unei foarte interesante post-fețe și editoare a volumului. După cît pot eu aprecia o traducere în limba engleză, aceasta este excelentă. Nu în ultimul rînd aș semnala coperta și ilustrațiile lui Bela Szakats, care dau un aspect grafic cu totul deosebit acestei cărți. Să citez totuși o concentrată bijuterie poetică, pentru trezirea gustului: „Cotim spre taverna lui Bacovia./ Bunăvoința lui nu ne mai bagă în seamă,/ Tranchilizantă cîmpie./ Doar ploaia mai face distincție/ Între rădăcina realității/ Și ce a iluziei”.

Recent Dna Ana Pop Sîrbu și-a aniversat ziua de naștere, iar cu ceva vreme în urmă și pe cea onomastică (pe mama mea o chema tot Ana). Îi urez încă o dată „La Mulți Ani!” și o formă lirică la fel de bună cum este cea dovedită de la revenirea în poezie încoace…

 

(Urmează Daniel Marian, Dumitru Tâlvescu…)

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la Poeți de la Vest… (1). O incredibilă întoarcere la poezie

  1. rameau zice:

    cuvantul corect, se pare ca este Eudemonism ! ( in romana)

    Apreciat de 1 persoană

  2. Vasilica Ilie zice:

    D-na Ana Pop Sârbu îmi este prietenă pe facebook şi-mi este dragă. „”Eudemonie ” înseamnă ”fericire ” în greacă”, spune dânsa despre titlul volumului. Felicitări pentru frumoasele cuvinte scrise despre poezia poetei, felicitări şi mult succes poetei!

    Apreciat de 1 persoană

  3. Da,asta e,poezia Anei Pop este bantuita de talent ca de un blestem benefic!…asa cum spunea Liviu Antonesei……..

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

