Am prins „Inimi cicatrizate”!


 

 

 

 

inimi-cicatrizate

La filmul lui Radu Jude despre care a mai fost vorba aici, cînd am postat interviul de săptămîna trecută din Adevărul. Am scris că „l-am prins”, pentru că era să-l ratez, înțelesesem greșit că mîine intră pe rețea, or a intrat vinerea trecută. L-am prins practic în ultima zi, la ultimul spectacol. Și sînt foarte bucuros, deși l-am văzut într-o sală foarte friguroasă. Dar după ce a început filmul, n-am mai simțit frigul pînă la sfîrșit. Puțini prozatoti români sînt mai statici, mai necinematografici decît este Max Blecher, iar ideea unui film după literatura lui m-a luat prin surprindere. Radu Jude pune acest pariu și-l cîștigă! Sigur e ceea ce se definește „adaptare liberă”, dar nu e atît de liberă încît să nu recunoști opera literară de plecare. În opinia mea, Radu Jude reușește un veritabil tur de forță – te ține neclintit și atent pe scaun mai bine de două ore la un film aproape fără mișcare, realizat din scenografie și dialog. Excelentă ideea insertului pasajelor din scrierile lui Blecher, dar și cea contextualizării poveștii. Totul se petrece la sanatoriu, un mediu protejat. Nu însă și izolat – nu mă refer numai la vizitatori, la escapadele pacienților, ci și la veștile care sosesc prin  intermediul ziarelor, al radioului – la un moment dat, crainicul transmite rezultatele alegerilor din 1937, cele cu pactul de neagresiune dintre țărăniști și legionari. A propos de ultimii, e foarte realistă, neșablonardă discuția din salon dintre pacienții de ambe sexe. Foarte bune și scenele de sex „dificil”, nu știu cum să-i spun altfel cînd este vorba despre persoane cu probleme locomotorii provocate de TBC-ul osos. Iar sexul este și între persoane de sex diferit, dar și din cel condamnat de ăștia cu redefinirea constituțională a familiei – vreo trei milioane, bașca pesedeii, peneleii, popimea și, dacă e sigură sursa, usereimera! Un film excepțional, pentru care cuvîntul capodoperă ar putea fi utilizat în mod legitim…

La sfîrșit, un montaj, un fel de comentariu în imagini de Alexandre Spahiu! Cum s-ar spune Lecția de anatomie a Maestrului Rembrandt  vs Lecția de anatomie a Maestrului Jude!

 

 

2016_08_13_inimi-cicatrizate-1_rsz_crp

jude

 

 

 

Acest articol a fost publicat în Fără categorie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Am prins „Inimi cicatrizate”!

  1. până la urmă, aş spune că frigul a fost un mediu propice pentru un film cu un asemenea subiect. Ce-ar fi fost să fie proiectat într-un mall, într-o sală bine încălzită, în care cinefilii ar fi foşnit pungile de popcorn? M-aş fi simţit prost. Mai bine că ne-a îngheţat nasul 🙂

    Apreciat de 1 persoană

  2. mihaela grancea zice:

    Va invidiez. E un facut, eu vad afisele dupa ce trece evenimentul.

    Apreciat de 1 persoană

  3. mihaela grancea zice:

    Adica, „Sa dea Domnul”

    Apreciază

Lasă un răspuns

